Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-03-19
Wersja aktualna od 2010-03-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 stycznia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 657/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 sierpnia 2009 r., na paralotni Muse-23, na której lot wykonywał uczeń-pilot, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-pilot startował do pierwszego lotu na paralotni. Po prawidłowym napełnieniu skrzydła i wyniesieniu go nad głowę, rozpoczął rozbieg. Na polecenie instruktora puścił taśmy nośne. W momencie oderwania, uczeń-pilot zbyt mocno zaciągnął linki sterownicze, przy czym lewa ręka znajdowała się niżej niż prawa. Spowodowało to wykonywanie zakrętu paralotni w lewo. Instruktor kilkukrotnie przez radiotelefon wydawał polecenia: „ręce wyżej" i „lewa ręka wyżej", jednak uczeń-pilot nie zareagował na te komendy. Paralotnia przemieszczała się łukiem w lewą stronę. Po przeleceniu ok. 80 metrów i odchyleniu toru lotu o około 45° w lewo od kierunku startu, lewa końcówka skrzydła paralotni zaczepiła o gałęzie drzewa, co spowodowało gwałtowną deformację skrzydła, utratę siły nośnej i w konsekwencji upadek ucznia-pilota na ziemię z wysokości około 3-4 metrów. Wskutek upadku uczeń-pilot doznał poważnych obrażeń ciała.
W trakcie badania wypadku nie stwierdzono nieprawidłowości w procesie szkolenia ucznia-pilota. Instruktor posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego z uprawnieniami instruktora oraz odpowiednie, ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie. Szkolenie odbywało się w ośrodku posiadającym ważny certyfikat wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- niesymetryczne i zbyt mocne ściągnięcie linek sterowniczych podczas startu i w początkowej fazie lotu,
- brak reakcji na polecenia instruktora, które miały na celu skorygowanie toru lotu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania materiałami, nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński