Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-02-04
Wersja aktualna od 2010-02-04
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 120 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 30 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 687/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2009 r., na spadochronie Sabre 150, na którym swój 96 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 28, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek zbliżał się do wyznaczonego miejsca lądowania. Na wysokości około 70 m wykonał zakręt o 120° pod wiatr. Po wyjściu z zakrętu zbyt wolno ściągnął linki sterownicze celem wyhamowania prędkości pionowego opadania, co spowodowało zetknięcie z ziemią z dużą prędkością w niewłaściwej pozycji (wystawiona do przodu lewa noga, a prawa pozostawiona z tyłu). Na skutek takiego lądowania skoczek doznał urazu złamania prawego uda. Po udzieleniu pierwszej pomocy został odwieziony do szpitala.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były błędy skoczka w technice lądowania, polegające na:
- za nisko wykonanym zakręcie;
- zbyt późnym ściągnięciu linek sterowniczych;
- niewłaściwym ustawieniu nóg do lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Omówienie zdarzenia z uczniami-skoczkami przez organizatora skoków, uwzględniające prawidłowe sterowanie spadochronem o małej powierzchni podczas ostatniej fazy lotu przed lądowaniem.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński