Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-02-04
Wersja aktualna od 2010-02-04
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 118
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 513/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 lipca 2009 r., na motolotni, na której lot wykonywała osoba, lat 63, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślne - H1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Właściciel motolotni nie posiadający wymaganych uprawnień, po kilku manewrach kołowania podjął próbę wykonania lotu. Po krótkim rozbiegu motolotnia wzniosła się stromo na wysokość około 20-30 m, a następnie „wypłaszczyła” lot, po czym przechyliła się w lewo i z rotacją w lewo rozpoczęła stromy lot do ziemi. Zderzenie z ziemią nastąpiło z dużym pochyleniem do przodu i z przechyleniem na lewą stronę. Silnik motolotni aż do zderzenia z ziemią pracował na dużych obrotach. Pilotujący motolotnię mężczyzna poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, podczas badania wypadku ustaliła:
- pilotujący motolotnię mężczyzna nie posiadał świadectwa kwalifikacji pilota motolotniowego. Osoba ta nie posiadała żadnego doświadczenia lotniczego, poza jednym lub kilkoma lotami na motolotni w charakterze pasażera. Najprawdopodobniej nie miała również niezbędnej wiedzy z zakresu pilotażu motolotni,
- pilotujący motolotnię posiadał orzeczenie lotniczo-lekarskie z wpisem „niezdolny”,
- nie odnaleziono dokumentacji technicznej motolotni.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku był brak wiedzy i umiejętności pilotażowych osoby, która podjęła się wykonania lotu motolotnią.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński