Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-02-04
Wersja aktualna od 2010-02-04
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 116
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 525/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2009 r., na paralotni Eden 3-28, na której lot wykonywała osoba, lat 59, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślne - H1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Osoba wystartowała do lotu na paralotni Eden 3-28. Według relacji pilota wykonującego lot żaglowy, paralotnia Eden 3-28 widziana była w powietrzu po godzinie 14.00. Loty wykonywane były w pobliżu zbocza góry. Po pewnym czasie inny pilot wykonujący lot powyżej zbocza góry zauważył w koronach drzew, skrzydło paralotni. O swoim spostrzeżeniu drogą radiofoniczną, poinformował osoby przebywające na stanowisku usytuowanym w górnej, zachodniej części góry. Jedna ze znajdujących się tam osób udała się we wskazanym w informacji kierunku. Po odnalezieniu pilota i paralotni oraz stwierdzeniu, że konieczna jest specjalistyczna pomoc polegająca na zdjęciu przytomnego pilota z drzewa, został wezwany zespół GOPR, który po przybyciu na miejsce wypadku przystąpił do ewakuacji. W trakcie akcji ewakuacyjnej pilot stracił przytomność. Pomimo podjęcia przez ratowników GOPR, a później przez lekarza Pogotowia Ratunkowego akcji ratowniczej pilotujący paralotnię zmarł.
Podczas badania wypadku, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że:
- osoba wykonująca lot na paralotni Eden 3-28 nie posiadała świadectwa kwalifikacji pilota paralotniowego. Umiejętności pilotażowe tej osoby okazały się niewystarczające do wykonywania lotu żaglowego przy zboczu góry w panujących w dniu wypadku warunkach atmosferycznych w sposób bezpieczny,
- nie stwierdziła uszkodzeń, czy nadmiernego zużycia paralotni, które mogłyby mieć wpływ na właściwości pilotażowe paralotni a tym samym przyczynić się do zaistnienia wypadku. Charakter stwierdzonych uszkodzeń paralotni wskazuje, że powstały one podczas lądowania na drzewie lub podczas ściągania jej z drzewa,
- oszacowane obciążenie skrzydła paralotni mieściło się w granicach określonych przez producenta,
- spadochronowy system hamujący (spadochron specjalnego przeznaczenia) nie został użyty przez pilota podczas lotu w celach ratowniczych.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- dopuszczenie przez pilota do wejścia w obszar po zawietrznej stronie góry,
- wlot na małej wysokości w strefę prądów opadających lub turbulencji występujących po zawietrznej stronie góry, co najprawdopodobniej spowodowało utratę wysokości i zderzenie z drzewem.
PKBWL zwraca uwagę, że nieprzyjęcie przez pilotującego paralotnię odpowiedniej sylwetki przed zderzeniem z drzewem miało wpływ na rozległość obrażeń ciała, które skutkowały jego śmiercią.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Grzegorz Kruszyński