Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-02-04
Wersja aktualna od 2010-02-04
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 115
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 18 grudnia 2009
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 221/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 kwietnia 2009 r., na samolocie ultralekkim Fox-33, na którym lot wykonywał pilot, posiadający licencję pilota samolotów ultralekkich wydaną przez Letecka Amatorska Asociace Česka Republika (LAA ČR), lat 36, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Poważna awaria silnika - T1”,
oraz do kategorii: „Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot przygotował samolot do lotu po trasie. Po zabraniu na pokład samolotu pasażera, pokołował na miejsce startu, którym była nieczynna droga kołowania a obecnie częściowo droga gminna. Po kilkuminutowym oczekiwaniu pilot wystartował. Na wysokości kilkudziesięciu metrów, będąc w fazie wznoszenia, pilot wykonał zakręt w prawo. W trakcie zakrętu samolot został aerodynamicznie przeciągnięty, wpadł w lewy korkociąg i zderzył się z ziemią. Pilot odniósł poważne, a pasażer lekkie obrażenia ciała. Samolot w trakcie zderzenia z ziemią uległ zniszczeniu.
Zdaniem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, decyzja o wykonaniu zakrętu na tak małej wysokości mogła być spowodowana postępującym spadkiem mocy silnika. Prawdopodobnie, pilot, widząc przed sobą przeszkody, chciał uniknąć czołowego zderzenia z drzewami i krzakami oraz wykonać zakręt o 180°, aby wylądować na nieużytkach po południowej stronie pasa startu. Wykonując ten manewr pilot nie zabezpieczył się w prędkość postępową niezbędną do wykonania zakrętu, doprowadził do przekroczenia krytycznych kątów natarcia i korkociągu.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL uznała, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- stopniowa utrata mocy niecertyfikowanego silnika podczas fazy wznoszenia po starcie lub nawet całkowite przerwanie pracy w trakcie zakrętu. Przyczyny niesprawności silnika nie ustalono;
- przeciągnięcie samolotu w zakręcie na małej wysokości, w fazie wznoszenia po starcie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie proponuje zaleceń profilaktycznych.
Komentarz: PKBWL przypomina pilotom wykonującym loty na samolotach wyposażonych w niecertyfikowane zespoły napędowe o konieczności uwzględniania tego faktu przy planowaniu miejsca startu i trasy lotu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński