Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-21
Wersja aktualna od 2009-12-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 105
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 186/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 maja 2007 r. na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2b, pilotowanym przez pilota szybowcowego, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot uczestniczył w piątej konkurencji Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie otwartej. Lot po wyznaczonej trasie przebiegał prawidłowo. W ostatniej fazie dolotu do lotniska, pilot zmniejszył wysokość w celu zwiększenia prędkości lotu, co pogorszyło możliwość obserwacji pola lądowań. Po przecięciu linii mety, pilot zwiększył wysokość lotu, zmniejszając równocześnie prędkość i wypuścił podwozie w szybowcu. Ze względu na fakt, że na polu lądowań znajdowały się szybowce pozostałych zawodników pilot uznał, że bezpieczne lądowanie na roboczej części lotniska nie jest możliwe i kontynuował lot w kierunku pola znajdującego się po zachodniej stronie lotniska. W trakcie przyziemienia szybowiec wpadł w poprzeczny rów, wykonał cyrkiel o około 90° w prawą stronę, po czym zatrzymał się. Pilot opuścił szybowiec o własnych siłach. Szybowiec został poważnie uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd taktyczny polegający na wykonaniu, w ostatniej fazie, zbyt niskiego dolotu do lotniska, co uniemożliwiło obserwację sytuacji ruchowej na lotnisku i wybór miejsca do lądowania w granicach użytkowej części pola wzlotów.
Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- pozycja słońca nad horyzontem utrudniająca obserwację lotniska;
- niewłaściwa organizacja ściągania lądujących szybowców z pola wzlotów przez organizatora zawodów, co spowodowało pozostawienie szybowców przez wielu zawodników na części użytkowej lotniska;
- niewielkie doświadczenie pilota na tym typie szybowca.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Zarządzający Centralną Szkoła Szybowcową AP w Lesznie przeanalizuje zasady organizacji ściągania szybowców z pasa lądowań na miejsca postojowe w czasie rozgrywania zawodów szybowcowych tak, aby nie powodowało to utrudnień ruchowych na lotnisku.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński