Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 201
Wersja aktualna od 2009-12-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 201
Wersja aktualna od 2009-12-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 105
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 grudnia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 186/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 maja 2007 r. na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2b, pilotowanym przez pilota szybowcowego, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot uczestniczył w piątej konkurencji Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie otwartej. Lot po wyznaczonej trasie przebiegał prawidłowo. W ostatniej fazie dolotu do lotniska, pilot zmniejszył wysokość w celu zwiększenia prędkości lotu, co pogorszyło możliwość obserwacji pola lądowań. Po przecięciu linii mety, pilot zwiększył wysokość lotu, zmniejszając równocześnie prędkość i wypuścił podwozie w szybowcu. Ze względu na fakt, że na polu lądowań znajdowały się szybowce pozostałych zawodników pilot uznał, że bezpieczne lądowanie na roboczej części lotniska nie jest możliwe i kontynuował lot w kierunku pola znajdującego się po zachodniej stronie lotniska. W trakcie przyziemienia szybowiec wpadł w poprzeczny rów, wykonał cyrkiel o około 90° w prawą stronę, po czym zatrzymał się. Pilot opuścił szybowiec o własnych siłach. Szybowiec został poważnie uszkodzony.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd taktyczny polegający na wykonaniu, w ostatniej fazie, zbyt niskiego dolotu do lotniska, co uniemożliwiło obserwację sytuacji ruchowej na lotnisku i wybór miejsca do lądowania w granicach użytkowej części pola wzlotów.

Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

- pozycja słońca nad horyzontem utrudniająca obserwację lotniska;

- niewłaściwa organizacja ściągania lądujących szybowców z pola wzlotów przez organizatora zawodów, co spowodowało pozostawienie szybowców przez wielu zawodników na części użytkowej lotniska;

- niewielkie doświadczenie pilota na tym typie szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Zarządzający Centralną Szkoła Szybowcową AP w Lesznie przeanalizuje zasady organizacji ściągania szybowców z pasa lądowań na miejsca postojowe w czasie rozgrywania zawodów szybowcowych tak, aby nie powodowało to utrudnień ruchowych na lotnisku.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00