Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-21
Wersja aktualna od 2009-12-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 103
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 793/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 września 2009 r., na spadochronie Para Foil 282, na którym skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 74, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek podczas skoku na celność lądowania niewłaściwie rozplanował podejście do celu, w wyniku czego znalazł się zbyt blisko materaca. Będąc na wysokości około 15 m rozpoczął hamowanie spadochronu, doprowadzając do jego przeciągnięcia. Przyziemienie odbyło się tuż przed materacem z dużą prędkością pionową i przechyleniem na prawą stronę. Podczas lądowania skoczek doznał poważnych obrażeń ciała (złamania kości udowej i urazu stawu biodrowego nogi prawej). Wezwane pogotowie ratunkowe udzieliło pierwszej pomocy i zabrało skoczka do szpitala, gdzie udzielono mu dalszej specjalistycznej pomocy.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było niewłaściwe rozplanowanie podejścia do lądowania i doprowadzenie do przeciągnięcia spadochronu na małej wysokości.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Po zaistnieniu wypadku organizator skoków przeprowadził odprawę, na której omówiono prawidłową budowę rundy przy skoku na celność lądowania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński