Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-21
Wersja aktualna od 2009-12-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 101
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 208/04
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 sierpnia 2004 r., na szybowcu SZD-36A „Cobra-15”, na którym lot wykonywał pilot szybowcowy, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
W ramach lotów zorganizowanych przez aeroklub regionalny, pilot wykonywał przelot treningowy po trasie. Kiedy pilot doleciał do drugiego punktu zwrotnego, pogarszające się warunki termiczne zmusiły go do lądowania w terenie przygodnym. Po przyziemieniu okazało się że obrane pole jest pochylone a lądowanie szybowca nastąpiło „ze stokiem”. Wydłużyło to dobieg szybowca i pilot, aby nie skończyć dobiegu w rosnącej na końcu pola pszenicy, zdecydował się na odchylenie dobiegu w lewo o 30°. Po przetoczeniu się na tym kierunku około 30 m, szybowiec uderzył w wystającą na około 40 cm nierówność terenu. Pilot po zakończonym dobiegu, sam opuścił kabinę, nie odnosząc obrażeń. Szybowiec uległ poważnemu uszkodzeniu.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był nieprawidłowy wybór miejsca do lądowania w terenie przygodnym, niezapewniającym bezpiecznego zakończenia dobiegu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński