Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 194
Wersja aktualna od 2009-12-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 194
Wersja aktualna od 2009-12-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 98
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 grudnia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 193/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 września 2005 r., na szybowcu PW-6U, na którym lot wykonywał instruktor-pilot szybowcowy, lat 34, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik organizacyjny
w grupie przyczynowej „Inne - O12”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Aeroklub regionalny zorganizował loty treningowo-rekreacyjne z zastosowaniem startu przy użyciu wyciągarki. Instruktor-pilot szybowcowy z pasażerem wykonywał kolejny start przy użyciu wyciągarki. Po oderwaniu i utrzymaniu fazy łagodnego wznoszenia instruktor rozpoczął przechodzenie do stromego wznoszenia. W tej fazie lotu na wysokości około 15 m nastąpiło samoczynne zwolnienie liny z zaczepu dolnego. Instruktor-pilot natychmiast „oddał” drążek dla zabezpieczenia prędkości, jednak mała wysokość nie umożliwiła zmiany konfiguracji i rozpędzenia szybowca do bezpiecznej prędkości lądowania. Nad ziemią instruktor „ściągnął” drążek zmniejszając kąt toru lotu i zmieniając konfigurację szybowca tak, że przyziemienie nastąpiło na koło główne ze znaczną prędkością opadania. Spowodowało to uszkodzenie kadłuba w rejonie podwozia głównego. Załoga nie odniosła żadnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe umieszczenie końcówki liny wyciągarkowej w dolnym zaczepie, co doprowadziło do wypadnięcia końcówki liny z zaczepu na małej wysokości, uniemożliwiającej wykonanie prawidłowego lądowania.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia było przejście do fazy stromego wznoszenia na wysokości poniżej 30 m.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych, jednak zwraca uwagę na konieczność właściwego poinstruowania osób podczepiających linę wyciągarkową, szczególnie do szybowców wyposażonych w zaczepy z mechanizmem samowyczepu.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00