Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 192
Wersja aktualna od 2009-12-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 192
Wersja aktualna od 2009-12-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 96
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 25 listopada 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 486/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 lipca 2009 r., na spadochronie Pilot 132, na którym 790 skok wykonywał skoczek spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek wykonywał skok z wysokości 4000 m, z opóźnieniem 60 s, na zadanie RW 9. Po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Lotna spadochronie, do momentu lądowania, przebiegał prawidłowo. Skoczek na wysokości około 80 m wykonał zakręt do lądowania w lewo (o około 90°) na przedniej taśmie. Za późno wykonał ściągnięcie linek sterowniczych w celu wyrównania lotu i wyhamowania spadochronu do lądowania. Spowodowało to przyziemienie z dużą prędkością postępową. Skoczek przyziemił lewą nogą, co spowodowało skręcenie stawu skokowego i złamanie kości strzałkowej nogi lewej.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonanie zakrętu do lądowania na wysokości niegwarantującej bezpiecznego przyziemienia.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doświadczenie w pilotażu używanej przez skoczka czaszy.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL akceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:

Okoliczności zdarzenia omówiono ze skoczkami i przypomniano o wykonywaniu ostatniego zakrętu na wysokości gwarantującej bezpieczne lądowanie.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00