Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-21
Wersja aktualna od 2009-12-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 96
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 25 listopada 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 486/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 lipca 2009 r., na spadochronie Pilot 132, na którym 790 skok wykonywał skoczek spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek wykonywał skok z wysokości 4000 m, z opóźnieniem 60 s, na zadanie RW 9. Po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Lotna spadochronie, do momentu lądowania, przebiegał prawidłowo. Skoczek na wysokości około 80 m wykonał zakręt do lądowania w lewo (o około 90°) na przedniej taśmie. Za późno wykonał ściągnięcie linek sterowniczych w celu wyrównania lotu i wyhamowania spadochronu do lądowania. Spowodowało to przyziemienie z dużą prędkością postępową. Skoczek przyziemił lewą nogą, co spowodowało skręcenie stawu skokowego i złamanie kości strzałkowej nogi lewej.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonanie zakrętu do lądowania na wysokości niegwarantującej bezpiecznego przyziemienia.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doświadczenie w pilotażu używanej przez skoczka czaszy.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL akceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Okoliczności zdarzenia omówiono ze skoczkami i przypomniano o wykonywaniu ostatniego zakrętu na wysokości gwarantującej bezpieczne lądowanie.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński