Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 191
Wersja aktualna od 2009-12-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 191
Wersja aktualna od 2009-12-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 95
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 24 listopada 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 458/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 czerwca 2009 r., na spadochronie Mars 282, na którym 261 skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał swój drugi skok tego dnia. Po prawidłowym otwarciu spadochronu, skoczek prawidłowo sterował spadochronem do wysokości około 20 m. Poprawiając kierunek do łoża wiatru, wykonał lekki skręt w prawo, a następnie w lewo, wprowadzając spadochron w lekkie wahnięcie. Lądowanie nastąpiło z normalną prędkością opadania, z lekkim ślizgiem w lewą stronę. Uczeń-skoczek przed dotknięciem ziemi wystawił prawą nogę w bok, co spowodowało lądowanie na jedną nogę. Podczas lądowania uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała (złamanie kości w stawie skokowym).

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- niewłaściwe sterowanie w fazie lądowania, co doprowadziło do wahnięcia spadochronu w trakcie przyziemienia;

- przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała podczas lądowania, co spowodowało obrażenia ciała ucznia-skoczka.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL akceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:

Zdarzenie omówiono ze skoczkami, zwracając szczególną uwagę na poprawne sterowanie spadochronu w ostatniej fazie lotu przed przyziemieniem oraz na przyjmowanie odpowiedniej sylwetki ciała podczas lądowania.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00