Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-21
Wersja aktualna od 2009-12-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 94
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 listopada 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 688/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2009 r., na spadochronie Nawigator 260, na którym 83 skok wykonywał skoczek spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wykonywał skok na zadanie „Solo” w celu doskonalenia techniki wolnego opadania i lotu na czaszy z dokładnym wyborem miejsca lądowania. Wolne opadanie (opóźnienie około 60 sekund) i lot na czaszy wykonał prawidłowo. Podczas podejścia do lądowania, skoczek wykonał za niskie wyrównanie lotu spadochronu. Przyziemienie wykonał na nierówności terenowej (kępa trawy). W wyniku lądowania skoczek doznał urazu nogi (złamanie kostki stopy).
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było zbyt niskie wyrównanie lotu czaszy spadochronu podczas podejścia do lądowania, co doprowadziło do poważnego urazu kończyny dolnej skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
W celach informacyjnych i edukacyjnych zdarzenie opisano na forum internetowym Sekcji Spadochronowej Aeroklubu Warszawskiego.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński