Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 189
Wersja aktualna od 2009-12-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 17 poz. 189
Wersja aktualna od 2009-12-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 93
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 23 listopada 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 244/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 kwietnia 2009 r., na samolocie AT-3, na którym lot wykonywał pilot samolotowy zawodowy, lat 52, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik techniczny
w grupie przyczynowej „Poważna awaria silnika - T1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot otrzymał polecenie wykonania lotu patrolowego ppoż. po trasie. Po podgrzaniu i próbie silnika, rozpoczął rozbieg samolotu z pasa trawiastego. Pilot wykonywał rozbieg na klapach w położeniu startowym, przy silnym prawobocznym wietrze (ok. 20°). Samolot zachowywał się prawidłowo. Po krótkim rozbiegu oderwał się od pasa i po wytrzymaniu przeszedł na wznoszenie. Na wysokości około 15-20 m AGL, będąc na obrzeżu lotniska, pilot zaobserwował postępujący spadek mocy silnika. Aby odchylić się od przeszkód terenowych, pilot wykonał płytki zakręt w lewo o około 30°. Samolot stopniowo tracił wysokość, więc pilot wykonał zakręt w prawo, decydując się na lądowanie awaryjne w uprawie zboża. Przed lądowaniem awaryjnym pilot wychylił klapy do pozycji lądowanie i przyziemił na podwozie główne w zbożu o wysokości 30-40 cm. Zagłębienie się przedniego koła w miękką glebę spowodowało wyłamanie goleni i pochylenie samolotu na silnik. Jedna z łopat śmigła uległa złamaniu. Samolot, po krótkim, ok. 30 m dobiegu, zatrzymał się podparty silnikiem. Pilot przed opuszczeniem kabiny wyłączył iskrowniki i wyłącznik główny instalacji elektrycznej oraz zamknął zawór paliwa. Pilot nie odniósł obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było uszkodzenie cewki wysokiego napięcia w iskrowniku Slick 4330, co spowodowało spadek mocy silnika w początkowej fazie wznoszenia po starcie i zmusiło pilota do awaryjnego lądowania poza lotniskiem.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00