Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 12 poz. 175
Wersja aktualna od 2009-11-26
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 12 poz. 175
Wersja aktualna od 2009-11-26
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 85
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 listopada 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 290/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 maja 2009 r., na spadochronie Nawigator-260, na którym uczeń-skoczek, lat 33, wykonywał pierwszy skok spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoki spadochronowe wykonywane były z samolotu z wysokości 4000 m. Skok ucznia-skoczka był wykonywany z dwoma instruktorami: prowadzącym i asekurującym, na zadanie AFF-1. Uczeń-skoczek po wykonaniu ćwiczenia w wolnym spadaniu, symulacji otwarcia spadochronu, poprawienia sylwetki na znak instruktora, otworzył spadochron na wysokości 1500 m. Lot na otwartej czaszy przebiegał prawidłowo. Na wysokości około 100 m uczeń był ustawiony pod wiatr. Przed lądowaniem, gdy uczeń-skoczek znajdował się na wysokości około 7 m, instruktor prowadzący podał, drogą radiową, komendę: ,,nogi razem, zaciągnij spadochron”. Uczeń-skoczek ściągnął linki sterownicze w 50%. Przyziemienie nastąpiło ze zwiększoną prędkością na rozstawione nogi. W wyniku lądowania uczeń-skoczek doznał urazu prawej nogi (złamanie kości strzałkowej).

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- niepełne zahamowanie spadochronu przez ucznia-skoczka w fazie lądowania, co spowodowało przyziemienie ze zwiększoną prędkością postępową i opadania;

- przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała podczas przyziemienia, co spowodowało obrażenia ciała ucznia-skoczka.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:

Po zaistnieniu wypadku organizator szkolenia przeprowadził odprawę, na której uczniom-skoczkom przypomniano właściwą procedurę postępowania podczas lądowania.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00