Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-08-10
Wersja aktualna od 2009-08-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 67
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lipca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 640/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 września 2008 r., na samolocie ULM C42 B Ikarus, pilotowanym przez pilota sportowego - obywatela Niemieckiej Republiki Federalnej, lat 69, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”,
oraz do kategorii: „Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Meteorologiczne - E1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot samolotu, po uzyskaniu informacji meteorologicznej, podjął decyzję o wykonaniu przelotu po trasie z lotniska EPOD (Olsztyn-Dajtki) na lotnisko EPTO (Toruń). Pilot wraz z pasażerem wystartowali o godz. 09.03 (LMT). Po około 40 minutach lotu, ze względu na pogarszające się warunki atmosferyczne (gwałtowny spadek widoczności) oraz, według oceny pilota, braku możliwości powrotu na lotnisko startu, pilot zdecydował się lądować w terenie przygodnym. Po sprawdzeniu z powietrza wybranego pola lądowania, pilot uznał je za wystarczająco bezpieczne i przeprowadził lądowanie. Po przyziemieniu, nawierzchnia pola okazała się bardzo miękka, w wyniku czego podwozie ugrzęzło w podmokłym terenie, co spowodowało uszkodzenie śmigła oraz podwozia. Nikt nie odniósł obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była niewłaściwa analiza warunków meteorologicznych panujących w rejonie wykonywania przelotu oraz nie podjęcie w odpowiednim czasie decyzji o powrocie na lotnisko startu.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- lokalne pogarszające się warunki pogodowe, wynikające głównie ze specyficznych warunków terenowych - obniżenie podstawy chmur, widzialności i wzrost wilgotności, istotnie przyczyniły się do zaistnienia wypadku;
- zbyt optymistyczne warunki meteorologiczne przedstawione w opracowaniach służb meteorologicznych w stosunku do faktycznie występujących warunków pogodowych.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Komentarz PKBWL:
Biorąc pod uwagę szybki wzrost operacji lotniczych lotnictwa ogólnego wskazana jest poprawa ich osłony meteorologicznej. Stacje meteorologiczne IMiGW, znajdujące się na lotniskach lub w ich bezpośrednim pobliżu, powinny przygotowywać dane obserwacyjne w formie przyjętej dla osłony lotnictwa (np. METER, TAF, GAMET, GAFOR).
Brak właściwych informacji meteorologicznych zagraża bezpieczeństwu wykonywania operacji lotniczych, szczególnie w pogarszających się niespodziewanie warunkach pogodowych. Pilot nie posiadający wystarczających informacji meteorologicznych może mieć trudności w kontynuowaniu lotu, gdy napotka gorsze niż jak się wcześniej spodziewał warunki pogodowe.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński