Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 7 poz. 144
Wersja aktualna od 2009-08-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 7 poz. 144
Wersja aktualna od 2009-08-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 66
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lipca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 101/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 czerwca 2005 r., niebezpieczne zbliżenie pomiędzy samolotami lotnictwa państwowe-go a samolotem lotnictwa cywilnego SA-224AC Meteor III, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy w komunikowaniu - H3”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Samoloty lotnictwa państwowego Mig-29 i F-16, wykonywały lot do Strefy Czasowo Wydzielonej w ramach ćwiczeń lotniczych. Samoloty, w trakcie realizacji zadania, skierowały się do wschodniej granicy strefy. W wyniku zajętej częstotliwości radiowej, nawigator Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania (ODN) nie mógł wydać komendy na zmianę kursu lotu. W trakcie wylotu ze strefy, samoloty zbliżyły się niebezpiecznie do cywilnego statku powietrznego, wykonującego lot w przestrzeni kontrolowanej FIR Warszawa.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu lotniczego był wlot bez zezwolenia organu służby ruchu lotniczego samolotów lotnictwa państwowego do przestrzeni kontrolowanej przez FIR Warszawa.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Omówić zdarzenie z załogami statków powietrznych, zwracając uwagę na właściwą procedurę wykonywania zadań w granicach poziomych i pionowych wydzielonych elementów przestrzeni powietrznej przeznaczonych do wykorzystania przez lotnictwo państwowe.

4.2. Przekazać materiały ze zdarzenia do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej celem wykorzystania w trakcie przeprowadzonych kursów.

5. Zalecenia profilaktyczne i działania Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Na podstawie odpowiedzi na wystosowane do Dowództwa Sił Powietrznych pismo z prośbą o przekazanie informacji o działaniach podjętych przez DSP wobec zdarzeń lotniczych, jakie zaistniały z udziałem wojskowych oraz cywilnych statków powietrznych w państwowej przestrzeni powietrznej przyjęto, że podjęte przez DSP działania profilaktyczne są adekwatne do zalecenia profilaktycznego PKBWL (pkt. 4.1).

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00