Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-08-10
Wersja aktualna od 2009-08-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 62
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 lipca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 614/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2008 r., na spadochronie Drakkar, na którym uczeń-skoczek spadochronowy, lat 18, wykonywał siódmy skok, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek spadochronowy wyskoczył z samolotu na wysokości 1200m. Czasza spadochronu napełniła się prawidłowo. Podczas odhamowywania układu sterowniczego uczeń-skoczek stwierdził, że prawy uchwyt jest zablokowany, a spadochron samoczynnie skręca w prawą stronę. Silnymi szarpnięciami próbował odblokować uchwyt sterowniczy, ale bez powodzenia. Częściowe ściągnięcie lewego uchwytu sterowniczego niwelowało samoczynne skręcanie spadochronu w prawo. Uczeń-skoczek ocenił, że spadochron jest wystarczająco sterowny, aby nim bezpiecznie wylądować i odstąpił od procedury wypięcia czaszy głównej i otwarcia czaszy spadochronu zapasowego. Pomimo problemów ze sterowaniem, posługując się jedynie lewym uchwytem sterowniczym, uczeń-skoczek zdołał wykonać podejście do lądowania pod wiatr na użytkowej części lotniska. Podczas końcowego podejścia do lądowania, chcąc zmniejszyć prędkość postępową, uczeń-skoczek ściągnął lewy uchwyt sterowniczy i prawą tylną taśmę nośną. Na wysokości ocenianej przez ucznia 4-6 m doszło do przeciągnięcia czaszy spadochronu. W wyniku upadku na ziemię, uczeń-skoczek doznał poważnego urazu ciała. Niezwłocznie udzielono mu pierwszej pomocy, a następnie został przetransportowany helikopterem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego do szpitala, gdzie stwierdzono uraz kręgosłupa.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było przeciągniecie czaszy spadochronu podczas podejścia do lądowania, spowodowane zbyt głębokim ściągnięciem tylnej prawej taśmy nośnej i lewego uchwytu sterowniczego.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doświadczenie ucznia-skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Komentarz PKBWL:
Pomimo nieustalenia przyczyny niesprawności układu sterowania w odniesieniu do tego wypadku, PKBWL informuje osoby układające spadochrony do skoku i dokonujące oględzin technicznych, że z dotychczasowych doświadczeń wynika, iż problemy z układaniem sterowania spadochronów mogą wynikać z niedokładnego mocowania uchwytów na taśmach nośnych, bądź ze zużycia elementów mocujących uchwyty do taśm nośnych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński