Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 7 poz. 140
Wersja aktualna od 2009-08-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 7 poz. 140
Wersja aktualna od 2009-08-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 62
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 lipca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 614/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2008 r., na spadochronie Drakkar, na którym uczeń-skoczek spadochronowy, lat 18, wykonywał siódmy skok, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek spadochronowy wyskoczył z samolotu na wysokości 1200m. Czasza spadochronu napełniła się prawidłowo. Podczas odhamowywania układu sterowniczego uczeń-skoczek stwierdził, że prawy uchwyt jest zablokowany, a spadochron samoczynnie skręca w prawą stronę. Silnymi szarpnięciami próbował odblokować uchwyt sterowniczy, ale bez powodzenia. Częściowe ściągnięcie lewego uchwytu sterowniczego niwelowało samoczynne skręcanie spadochronu w prawo. Uczeń-skoczek ocenił, że spadochron jest wystarczająco sterowny, aby nim bezpiecznie wylądować i odstąpił od procedury wypięcia czaszy głównej i otwarcia czaszy spadochronu zapasowego. Pomimo problemów ze sterowaniem, posługując się jedynie lewym uchwytem sterowniczym, uczeń-skoczek zdołał wykonać podejście do lądowania pod wiatr na użytkowej części lotniska. Podczas końcowego podejścia do lądowania, chcąc zmniejszyć prędkość postępową, uczeń-skoczek ściągnął lewy uchwyt sterowniczy i prawą tylną taśmę nośną. Na wysokości ocenianej przez ucznia 4-6 m doszło do przeciągnięcia czaszy spadochronu. W wyniku upadku na ziemię, uczeń-skoczek doznał poważnego urazu ciała. Niezwłocznie udzielono mu pierwszej pomocy, a następnie został przetransportowany helikopterem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego do szpitala, gdzie stwierdzono uraz kręgosłupa.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było przeciągniecie czaszy spadochronu podczas podejścia do lądowania, spowodowane zbyt głębokim ściągnięciem tylnej prawej taśmy nośnej i lewego uchwytu sterowniczego.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doświadczenie ucznia-skoczka.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Komentarz PKBWL:

Pomimo nieustalenia przyczyny niesprawności układu sterowania w odniesieniu do tego wypadku, PKBWL informuje osoby układające spadochrony do skoku i dokonujące oględzin technicznych, że z dotychczasowych doświadczeń wynika, iż problemy z układaniem sterowania spadochronów mogą wynikać z niedokładnego mocowania uchwytów na taśmach nośnych, bądź ze zużycia elementów mocujących uchwyty do taśm nośnych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00