Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 7 poz. 139
Wersja aktualna od 2009-08-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 7 poz. 139
Wersja aktualna od 2009-08-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 61
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 lipca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 317/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 czerwca 2008 r., na spadochronie Hurricane 150, na którym skoczek spadochronowy, posiadający świadectwo kwalifikacji, wykonywał 605 skok spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek spadochronowy wyskoczył z samolotu na wysokości 1600 m. Otwarcie czaszy spadochronu nastąpiło na wysokości 650 m. Następnie skoczek spadochronowy wykonał lot w kierunku wyznaczonego na lotnisku rejonu lądowania. Zakręt do lądowania wykonał w lewo o niepełne 180° na wysokości 100 m (na przedniej taśmie nośnej). Po wykonaniu zakrętu, wyrównał lot na wysokości 30 m z odchyłką w prawo o około 20° od kierunku „pod wiatr”. Tak wykonany manewr spowodował, że skoczek spadochronowy znalazł się nad drzewami, tj. ok. 30 m w prawo poza wyznaczonym rejonem lądowania. W celu uniknięcia kolizji z drzewami skoczek wykonał zakręt w lewo o około 30° na przedniej taśmie nośnej, doprowadzając do stromego toru lotu a następnie zderzenia z ziemią. Skoczek spadochronowy doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku były błędy polegające na:

- wykonaniu zakrętu do lądowania zbyt blisko przeszkód terenowych, znajdujących się poza użytkową częścią lotniska;

- zakończenie zakrętu do lądowania z odchyłką około 20° od kierunku pod wiatr, co spowodowało ześlizg spadochronu poza część użytkową lotniska i nad przeszkody terenowe;

- wykonanie poprawki kierunku lądowania, za pomocą ściągnięcia przedniej taśmy nośnej, co spowodowało zderzenie skoczka z ziemią z dużą prędkością pionową.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL akceptuje zaproponowane zalecenia profilaktyczne odnoszące się do działalności Aeroklubu:

4.1. Zdarzenie omówić ze wszystkimi skoczkami wykonującymi skoki na lotnisku.

4.2. Podczas szkoleń teoretycznych zwracać uwagę na przestrzeganie wyznaczonych stref lądowania.

4.3. Rejon przeznaczony do lądowania wyznaczać dalej od krawędzi lotniska.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00