Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-06-30
Wersja aktualna od 2009-06-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 maja 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 559/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 sierpnia 2008 r., na samolocie P-92JS Echo, pilotowanym przez pilota samolotowego turystycznego, lat 39, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Ptaki - E3”.
2. Opis okoliczności wypadku:
W 35 minucie lotu trasowego, na wysokości 2000ft, pilot samolotu odczuł nagły wstrząs i stwierdził nienaturalne zwiększenie sił na drążku sterowym. Przez tylną szybę zauważył uszkodzenie płytowego usterzenia poziomego. W zaistniałej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Lądowanie odbyło się na łące bez dalszych uszkodzeń. Po lądowaniu pilot stwierdził ślad uderzenia, spowodowany zderzeniem z ptakiem.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było przypadkowe zderzenie samolotu z ptakiem o znacznej masie, które spowodowało poważne uszkodzenie płytowego usterzenia poziomego i trudności w sterowaniu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński