Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 95/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 maja 2006 r., na spadochronie Mars 330, na którym 5 skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 59, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1200m, wg Zadania I-1, z samoczynnym otwarciem. Oddzielenie się od samolotu wykonał z tendencją „pod horyzont”, czyli z mocnym pochyleniem ciała w kierunku głowy. W trakcie dynamicznego otwarcia spadochronu głównego, ciało ucznia-skoczka zostało energicznie przestawione do pozycji pionowej (głowa w górze). Uczeń-skoczek przyziemił pod wiatr, na użytkowej części lotniska. Podczas otwarcia spadochronu, uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku były błędy techniki skoku, polegające na:
- oddzieleniu się od samolotu z mocnym pochyleniem do przodu tzw. „pod horyzont”,
- utrzymaniu układu bardzo luźnych rąk - dynamiczne otwarcie spadochronu głównego spowodowało mocny wymach obu rąk wokół osi barku, a uderzenie prawą ręką w zamontowany automat KAP-3P1 spowodowało złamanie kości ramieniowej.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Przeprowadzić dodatkowy instruktaż teoretyczny dla uczniów-skoczków, dotyczący przyjmowania prawidłowej sylwetki podczas oddzielenia od samolotu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na odpowiednie ułożenie oraz napięcie rąk i nóg podczas procesu otwarcia spadochronu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński