Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 50
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 kwietnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 276/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 czerwca 2007 r., na spadochronie Falcon 300, na którym 16 skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 37, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4000 m, z samodzielnym otwarciem czaszy głównej spadochronu, wg zadania AFF-8 programu szkolenia spadochronowego. Oddzielenie się od samolotu, swobodne opadanie oraz otwarcie czaszy głównej spadochronu zostały wykonane poprawnie. Uczeń-skoczek podczas lądowania, na niezahamowanym spadochronie, dokonał przyziemienia na wyprostowane i rozstawione nogi. Podczas lądowania uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na niewłaściwym ustawieniu nóg do lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Przed przystąpieniem do wykonywania skoków przez ucznia-skoczka, przeprowadzić dodatkowe szkolenie naziemne w zakresie przyjmowania odpowiedniej sylwetki podczas przyziemienia.
4.2. Podczas szkolenia zwrócić większą uwagę na element lądowania, tj. przyjmowania właściwej sylwetki.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński