Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 49
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 kwietnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 691/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 września 2008 r., na paralotni z napę-dem, pilotowanej przez pilota paralotniowego, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Poważna awaria silnika - T1”
oraz do kategorii: „Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Pilot paralotni z napędem, wystartował do lotu w konkurencji nawigacyjnej. Po około 35 minutach lotu nastąpiło samoistne zatrzymanie pracy silnika. Pilot podjął trzykrotną próbę uruchomienia silnika. W trakcie tych prób, pilot bezwiednie wykonywał zakręt, doprowadzając do zaczepienia skrzydłem paralotni o przewody linii energetycznej wysokiego napięcia i zawiśnięcia na nich. Straż pożarna ewakuowała pilota z linii energetycznej, po uprzednim wyłączeniu w niej napięcia.
Podczas oględzin silnika stwierdzono, że złącze instalacji elektrycznej, osłonięte izolacją termokurczliwą, uległo złamaniu, najprawdopodobniej na skutek drgań silnika. Usterki tej nie można było wykryć podczas przeglądu przedlotowego.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami poważnego incydentu lotniczego były:
- rozłączenie się instalacji elektrycznej na skutek drgań, co zatrzymało pracę silnika,
- niedostateczna obserwacja przeszkód terenowych w czasie wykonywania lotu i podczas prób uruchamiania silnika,
- uporczywe próby uruchamiania silnika, zamiast koncentracji na wyborze miejsca przymusowego lądowania.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu poważnego incydentu lotniczego był element rywalizacji sportowej.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Zaleca się zmodyfikowanie systemu uruchamiania silnika tak, aby pilot miał możliwość uruchomienia go, bez konieczności puszczania uchwytów sterowniczych w czasie lotu.
4.2. Lot należy wykonywać z baczną obserwacją przeszkód terenowych.
4.3. W przypadku przerwy w pracy silnika, należy bezwzględnie przestrzegać zasady, że w pierwszej kolejności należy zabezpieczyć się w prędkość niezbędną do szybowania, wybrać bezpieczny teren do lądowania, a dopiero później podejmować próby uruchomienia silnika.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Przypomina się użytkownikom pilotom o obowiązku stosowania się do zasad wykonywania lotów na paralotniach z napędem, zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r., w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. Nr 107, poz. 904 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1436).
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński