Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 117
Wersja aktualna od 2009-05-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 117
Wersja aktualna od 2009-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 47
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 24 marca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 338/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 sierpnia 2007 r., na szybowcu SZD-9 bis Bocian 1E, pilotowanym przez instruktora-pilota, lat 64, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4

oraz do kategorii: „Czynnik środowiskowy
w grupie przyczynowej „Meteorologiczne - E1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot wraz z pasażerem, lecąc szybowcem w locie zapoznawczym, z powodu zbliżającej się do lotniska burzy otrzymał polecenie jak najszybszego powrotu i lądowania. W trakcie lotu powrotnego szybowiec wszedł w silny opad deszczu, gdzie widzialność była bardzo słaba i występowało silne tzw. „duszenie”. W krótkim czasie nastąpiła utrata wysokości lotu i ze względu na małą wysokość, pilot zdecydował o lądowaniu w terenie przygodnym. Podczas podejścia do lądowania, pilotujący zauważył przed sobą linię wysokiego napięcia. Wykonał manewr, w celu uniknięcia zderzenia, przelatując na wysokości około 3 m nad linią. Następnie nadal kontynuował zniżanie w bardzo intensywnym opadzie deszczu, istotnie ograniczającym widzialność. Lądowanie zakończyło się poważnym uszkodzeniem szybowca, a pilot i pasażer doznali poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami zdarzenia lotniczego były:

- Brak bieżącej analizy zmieniających się dynamicznie warunków meteorologicznych.

- Podjęcie decyzji o powrocie na lotnisko i wlot w strefę oddziaływania chmury burzowej Cb.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Zapoznać z okolicznościami zdarzenia instruktorów, pilotów i uczniów-pilotów.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Szef Wyszkolenia Aeroklubu Regionalnego w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Personelu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego - dokonać analizy zakresu czynności wynikających z uprawnień instruktora-pilota.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00