Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 42
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 18 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 731/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 września 2008 r. na szybowcu SZD-41A Jantar Std, pilotowanym przez pilota szybowcowego z uprawnieniami instruktora, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy wykonywał lot treningowy na ter-mice w rejonie lotniska. Warunki termiczne były słabe. Po kilku godzinach lotu oddalił się od lotniska o około 30 km. Następnie, podczas powrotu do lotniska z wysokości około 1200 m, nie zapewnił sobie bezpiecznego dolotu, dlatego też podjął decyzję o lądowaniu w trudnym górskim terenie przygodnym, około 2 km od lotniska. W końcowej fazie podejścia, znad wysokich drzew wypuścił podwozie i hamulce aerodynamiczne oraz wykonał dowrót/zakręt na kierunek najdłuższej linii lądowania, co doprowadziło do aerodynamicznego przeciągnięcia szybowca, wejście w korkociąg i zderzenia z ziemią. Pilot nie odniósł obrażeń, szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, podczas badania zdarzenia ustaliła, że przyczyną wypadku było:
- kontynuowanie dolotu do lotniska w trudnym podgórskim terenie, mimo narastającego deficytu wysokości,
- brak decyzji o lądowaniu przygodnym na wysokości, która pozwalałaby na wybór właściwego pola przygodnego lądowania,
- otwarcie podwozia i hamulców aerodynamicznych na małej wysokości i przy krytycznie małej prędkości szybowca, co przyczyniło się do autorotacyjnego zderzenia z ziemią.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Szef wyszkolenia aeroklubu regionalnego - uwzględni zdarzenie podczas weryfikacji pilota w trakcie prowadzenia w aeroklubie lotów metodycznych z instruktorami, przed rozpoczęciem sezonu w 2009 r.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński