Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 41
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 18 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 810/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 października 2008 r. na szybowcu ASW-15B, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 64, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot na szybowcu wystartował za samolotem na holu do lotu falowego. Wyczepił się na wysokości około 800 m AGL w strefie niewielkiego noszenia falowego, które po kilku minutach lotu zaczęło maleć, przechodząc w opadanie. Po utracie wysokości do około 500 m AGL, pilot zdecydował o lądowaniu w terenie przygodnym, na rozległym nieużytku. Lądując na wybranym polu, podwozie szybowca trafiło na nierówności terenowe, które spowodowały uszkodzenie mocowania statecznika poziomego oraz oddzielenie się od konstrukcji stopki płozy tylnej ogonowej. Pilot nie odniósł obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było wtoczenie się szybowca na dobiegu, w terenie przygodnym, w niewidoczną z powietrza nierówność terenową.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL, z uwagi na losowy charakter zdarzenia, nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński