Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 756/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 października 2008 r., na spadochronie Crossfire 119, na którym 972 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 58, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wykonywał skok, z samodzielnym otwarciem czaszy głównej. Oddzielenie się od samolotu, wolne spadanie, otwarcie spadochronu, a następnie szybowanie i manewrowanie odbyło się prawidłowo. Podczas podejścia do lądowania, wykonując zakręt o 180°, w ostatniej jego fazie, skoczek zderzył się z ziemią, doznając poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd skoczka w ocenie wysokości oraz wykonanie zakrętu do lądowania na wysokości nie-gwarantującej wyrównanie lotu przed zderzeniem z ziemią.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Z okolicznościami i przyczynami wypadku zapoznać instruktorów oraz wszystkich skoczków, wykonujących skoki organizowane przez Pyrlandia Boogi.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński