Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 108
Wersja aktualna od 2009-05-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 108
Wersja aktualna od 2009-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 marca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 161/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 maja 2007 r. na samolocie Zenair 3Xtrim-550 Trener, pilotowanym przez pilota turystycznego samolotowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot po zakończeniu lotu po trasie z pasażerem, wykonał podejście do lądowania na lotnisku startu. Zniżanie do lądowania, z planowaniem punktu przyziemienia w połowie długości pasa, pilot zakończył na wysokości 3-5 m nad ziemią z jednoczesnym spadkiem prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia samolotu. Samolot twardo przyziemił, odbił się od powierzchni pasa lądowań, opuścił „nos” i ponownie przyziemił na przednią goleń. Doprowadziło to do złamania przedniej goleni podwozia, spadnięcia opon koła przedniego i koła prawego podwozia głównego oraz uszkodzenia łopat śmigła. Samolot przemieścił się około 20 m (z utratą kierunku w prawo) i zatrzymał się. Pilot i pasażer opuścili samolot o własnych siłach.

3. Przyczyny wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym planowaniu podejścia do lądowania, z dopuszczeniem do przedwczesnego zmniejszenia prędkości lotu, co doprowadziło do przeciągnięcia, a następnie przepadnięcia samolotu z wysokości około 3-5 m.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

- niski poziom wiedzy teoretycznej pilota;

- brak aktualnej Kontroli Techniki Pilotowania (KPT).

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Właścicielowi statku powietrznego ATM PP Sp. z o.o. zaleca się zobowiązać pilota do:

- Złożenia egzaminu KWT w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego.

- Wykonania w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego lotów doszkalających w zakresie techniki pilotowania podczas lądowania.

- Poddania się KTP w Certyfikowanym w Ośrodku Szkolenia Lotniczego.

- O realizacji powyższego, przesłać do Departamentu Personelu Lotniczego ULC stosowną informację.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00