Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 161/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 maja 2007 r. na samolocie Zenair 3Xtrim-550 Trener, pilotowanym przez pilota turystycznego samolotowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot po zakończeniu lotu po trasie z pasażerem, wykonał podejście do lądowania na lotnisku startu. Zniżanie do lądowania, z planowaniem punktu przyziemienia w połowie długości pasa, pilot zakończył na wysokości 3-5 m nad ziemią z jednoczesnym spadkiem prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia samolotu. Samolot twardo przyziemił, odbił się od powierzchni pasa lądowań, opuścił „nos” i ponownie przyziemił na przednią goleń. Doprowadziło to do złamania przedniej goleni podwozia, spadnięcia opon koła przedniego i koła prawego podwozia głównego oraz uszkodzenia łopat śmigła. Samolot przemieścił się około 20 m (z utratą kierunku w prawo) i zatrzymał się. Pilot i pasażer opuścili samolot o własnych siłach.
3. Przyczyny wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym planowaniu podejścia do lądowania, z dopuszczeniem do przedwczesnego zmniejszenia prędkości lotu, co doprowadziło do przeciągnięcia, a następnie przepadnięcia samolotu z wysokości około 3-5 m.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- niski poziom wiedzy teoretycznej pilota;
- brak aktualnej Kontroli Techniki Pilotowania (KPT).
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Właścicielowi statku powietrznego ATM PP Sp. z o.o. zaleca się zobowiązać pilota do:
- Złożenia egzaminu KWT w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego.
- Wykonania w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego lotów doszkalających w zakresie techniki pilotowania podczas lądowania.
- Poddania się KTP w Certyfikowanym w Ośrodku Szkolenia Lotniczego.
- O realizacji powyższego, przesłać do Departamentu Personelu Lotniczego ULC stosowną informację.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński