Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 28
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 lutego 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 475/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 lipca 2008 r. na paralotni Apco Santana 30, pilotowanej przez uczeń-pilota, lat 27, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-pilot wykonywał dwunasty lot szkolny, w którym miał na celu ćwiczenie wykonywania zakrętów. Po starcie, na wysokości 30 m, na polecenie instruktora uczeń-pilot wykonał skręt w lewo (70-80°), a następnie na wysokości około 20 m otrzymał polecenie wykonania zakrętu w prawo. W tym momencie zwiększona prędkość wiatru spowodowała kilkumetrowy wzrost wysokości lotu, z jednoczesnym 50% bocznym podwinięciem lewej strony skrzydła paralotni. W tej sytuacji instruktor polecił mocne zaciągnięcie prawej sterówki. Uczeń-pilot nie zareagował na komendy instruktora i po wykonaniu ćwierć obrotu w lewo, uderzył w podnóże stoku, doznając poważnych obrażeń ciała. Instruktor podczas zdarzenia był na starcie w odległości około 150 m od miejsca zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- zbędna (odruchowa) reakcja ucznia-pilota na zwiększenie wysokości lotu paralotni, po chwilowym podmuchu wiatru, polegająca na uchwyceniu taśm nośnych rzędu „A” i ich niesymetrycznym ściągnięciu, co doprowadziło do podwinięcia bocznego lewej części skrzydła;
- brak reakcji ucznia-pilota na zaistnienie sytuacji niebezpiecznej, to znaczy na podwinięcie boczne skrzydła.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niewielkie doświadczenie ucznia-pilota.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński