Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 95
Wersja aktualna od 2009-05-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 95
Wersja aktualna od 2009-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 25
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 6 lutego 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 265/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 czerwca 2007 r. na samolocie ULM Zenair CH-601 Zodiak, pilotowanym przez pilota samolotów ultra-lekkich, lat 59, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot narodowości czeskiej z pasażerem na pokładzie samolotu ULM, wykonywał lot treningowy po kręgu nad lotniskiem Zabreh (LKZA). Po starcie, w trakcie krążenia w rejonie III zakrętu, pilot utracił orientację geograficzną. Początkowo próbował samodzielnie wznowić orientację, ale bezskutecznie. Mając na pokładzie sprawną radiostację, próbował nawiązać łączność z lotniskiem startu, ale także bez powodzenia. W stresowej sytuacji zapomniał o możliwości wznowienia orientacji za pomocą służb ruchu lotniczego lotniska kontrolowanego Ostrava-Mosnov. W międzyczasie lecąc, nieświadomie przekroczył granicę państwową z Rzeczpospolitą Polską. Zapadający zmrok spowodował konieczność lądowania przymusowego w terenie przygodnym. W czasie lądowania na polu z wysoką uprawą jęczmienia, samolot przepadł z niewielkiej wysokości powodując znaczne uszkodzenie podwozia głównego. W trakcie krótkiego dobiegu, samolot końcówką lewego skrzydła zaczepił o uprawę jęczmienia i obrócił się o około 90 stopni w lewo. Skutkiem tego były dalsze uszkodzenia samolotu. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń i o własnych siłach opuścili samolot. Następnie, po zatrzymaniu przygodnego samochodu i ustaleniu miejsca lądowania, udali się w kierunku lotniska startu. Przekraczając granicę państwową, pilot powiadomił o wypadku polskie i czeskie służby graniczne, a po przybyciu na lotnisko startu -właściciela samolotu, który odwołał akcję poszukiwawczą.

3. Przyczyny wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- brak umiejętności pilota w zakresie zachowania i wznawiania orientacji geograficznej w rejonie wykonywania lotów;

- zbyt późno podjęta decyzja o lądowaniu przymusowym;

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL pozostawiła wydanie zaleceń profilaktycznych władzom lotniczym Republiki Czeskiej.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00