Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 25
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 6 lutego 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 265/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 czerwca 2007 r. na samolocie ULM Zenair CH-601 Zodiak, pilotowanym przez pilota samolotów ultra-lekkich, lat 59, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot narodowości czeskiej z pasażerem na pokładzie samolotu ULM, wykonywał lot treningowy po kręgu nad lotniskiem Zabreh (LKZA). Po starcie, w trakcie krążenia w rejonie III zakrętu, pilot utracił orientację geograficzną. Początkowo próbował samodzielnie wznowić orientację, ale bezskutecznie. Mając na pokładzie sprawną radiostację, próbował nawiązać łączność z lotniskiem startu, ale także bez powodzenia. W stresowej sytuacji zapomniał o możliwości wznowienia orientacji za pomocą służb ruchu lotniczego lotniska kontrolowanego Ostrava-Mosnov. W międzyczasie lecąc, nieświadomie przekroczył granicę państwową z Rzeczpospolitą Polską. Zapadający zmrok spowodował konieczność lądowania przymusowego w terenie przygodnym. W czasie lądowania na polu z wysoką uprawą jęczmienia, samolot przepadł z niewielkiej wysokości powodując znaczne uszkodzenie podwozia głównego. W trakcie krótkiego dobiegu, samolot końcówką lewego skrzydła zaczepił o uprawę jęczmienia i obrócił się o około 90 stopni w lewo. Skutkiem tego były dalsze uszkodzenia samolotu. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń i o własnych siłach opuścili samolot. Następnie, po zatrzymaniu przygodnego samochodu i ustaleniu miejsca lądowania, udali się w kierunku lotniska startu. Przekraczając granicę państwową, pilot powiadomił o wypadku polskie i czeskie służby graniczne, a po przybyciu na lotnisko startu -właściciela samolotu, który odwołał akcję poszukiwawczą.
3. Przyczyny wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- brak umiejętności pilota w zakresie zachowania i wznawiania orientacji geograficznej w rejonie wykonywania lotów;
- zbyt późno podjęta decyzja o lądowaniu przymusowym;
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL pozostawiła wydanie zaleceń profilaktycznych władzom lotniczym Republiki Czeskiej.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński