Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 94
Wersja aktualna od 2009-05-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 94
Wersja aktualna od 2009-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 30 stycznia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 230/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 czerwca 2007 r. na motoparalotni Reaction-25, pilotowanej przez pilota, lat 38, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot motoparalotni wykonywał loty treningowe przed Paralotniowymi Mistrzostwami Świata. Po przygotowaniu paralotni, zajął miejsce w wózku i po ocenie warunków rozpoczął start, podczas którego nastąpiło zakleszczenie kawałka gałęzi pomiędzy linkami nośnymi, powodując deformację skrzydła. Tuż po oderwaniu motoparalotni od ziemi, na wysokości około 3-4 metrów, nastąpił niekontrolowany zakręt o 180° w prawą stronę. Pilot, aby uniknąć zderzenia z przeszkodą oraz ustawić motoparalotnię pod wiatr do lądowania, wykonał dalszy obrót motoparalotni o kolejne 180°. W czasie tego manewru deformacja skrzydła pogłębiła się, skrzydło utraciło siłę nośną i nastąpiło zderzenie motoparalotni z ziemią. Pilot doznał poważnych obrażeń ciała. Wózek motoparalotni uległ znacznemu uszkodzeniu.

3. Opis okoliczności wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był niestaranny przegląd miejsca rozłożenia paralotni pod kątem obecności elementów, mogących zaczepić się o linki skrzydła.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Przy doborze miejsca startu należy zwracać uwagę na rodzaj podłoża, na którym rozkłada się skrzydło do startu, aby uniknąć zaczepienia się jego linek o różne elementy, takie jak np. gałązki drzew.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00