Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 22
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 145/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 czerwca 2006 r. na szybowcu SZD-36A COBRA15, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 49, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy, w trakcie rozgrywania Krajowych Zawodów Szybowcowych, z powodu zaniku noszeń termicznych podjął decyzję o powrocie na lotnisko. W trakcie lotu powrotnego warunki termiczne zaczęły się pogarszać. Pilot szybowca podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym, na stoku nachylonym do poziomu o kąt około 15°. Podczas lądowania na wybranym polu, tuż po przyziemieniu, pilot zaczepił lewym skrzydłem o niską uprawę i szybowiec wykonał obrót w lewo, tzw. „cyrkiel”. Spowodowało to znaczne uszkodzenie szybowca (kadłuba). Pilot nie odniósł obrażeń.
3. Przyczyny wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, na podstawie wyników badania zdarzenia orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd pilota, polegający na lądowaniu na kierunku odchylonym w prawo od kierunku nachylenia zbocza, co spowodowało zahaczenie końcówką lewego skrzydła o uprawę, wykonanie „cyrkla” i uszkodzenie szybowca.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było wykonanie manewru do lądowania z małej wysokości.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Kierownikom szkolenia, szefom wyszkolenia, instruktorom (FTO/TRTO/CTO), przed sezonem lotniczym 2009, zaleca się przeprowadzić seminarium z pilotami szybowcowymi oraz uczniami-pilotami na temat: „Sytuacje niebezpieczne w lotach szybowcowych”, „Podjecie decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym”, „Wysokość krytyczna, niezbędna do wykonania bezpiecznego manewru do lądowania”, „Wybór lądowiska w terenie przygodnym” oraz „Niekorzystne okoliczności, mogące wpłynąć na przebieg lądowania”.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński