Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 87
Wersja aktualna od 2009-05-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 87
Wersja aktualna od 2009-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 17
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 23 stycznia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 315/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 lipca 2007 r. na motolotni typu Stratus, pilotowanej przez pilota, lat 38, posiadającego świadectwo kwalifikacji, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot motolotni wykonywał manewr do lądowania, po około 3 minutach, od czasu przelotu śmigłowców. Na wysokości około 5-7 m, nastąpił samoistny obrót motolotni w prawo o około 90 stopni i przejście do pionowego nurkowania. Pilot odruchowo wypchnął sterownicę „od siebie”, aby wyprowadzić motolotnię z tej pozycji, lecz nie przyniosło to pożądanego skutku i motolotnia zderzyła się z trawiastą nawierzchnią lotniska. W wyniku zderzenia z ziemią, pilot odniósł lekkie obrażenia ciała, a motolotnia uległa znacznemu uszkodzeniu.

Faktyczna odległość trasy przelotu śmigłowców od miejsca lądowania motolotni, wynosiła około 400 m. W tym czasie, rzeczywista prędkość wiatru, podawana przez kierownika lotów, wynosiła 2-3 m/s. Ślad aerodynamiczny, powstały po przelocie śmigłowców, przemieszczał się w kierunku motolotni, zgodnie z kierunkiem wiatru. Pilot, nie będąc świadomy zagrożenia, podczas wykonywania manewru do lądowania wleciał w przemieszczający się ślad aerodynamiczny.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było niezamierzone i nieświadome wprowadzenie motolotni, podczas podejścia do lądowania, w strefę turbulencji w śladzie aerodynamicznym po lądujących śmigłowcach.

Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu wypadku był brak łączności radiowej, uniemożliwiający kierownikom lotów poinformowanie i ostrzeżenie pilota o sytuacji ruchowej na lotnisku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00