Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-05-18
Wersja aktualna od 2009-05-18
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 15
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 292/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 lipca 2007 r. na szybowcu SZD-9 Bocian, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 16 oraz instruktora, lat 50, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot-instruktor i uczeń-pilot wykonywali lot szkolny na szybowcu SZD-9bis Bocian, na zadanie „Nauka postępowania w sytuacjach awaryjnych”. Podczas startu za wyciągarką, uczeń-pilot wyczepił szybowiec na wysokości około 100m i kontynuował lot po prostej. Pilot-instruktor uznał, że oddalają się nadmiernie od lotniska i nakazał uczniowi-pilotowi, aby wykonał zakręt o 180° na kierunek lądowania. Będąc na prostej z wiatrem, instruktor stwierdził, że uczeń-pilot nie reaguje na „wysokie podejście”, które było spowodowane dość silnym tylnym wiatrem. Instruktor przejął stery i ślizgiem wykonał zniżanie do wysokości 1,5 - 2m nad lotniskiem. Z uwagi na silny, tylni wiatr, załoga odchyliła się od pierwotnego kierunku lądowania aby zakończyć dobieg w granicach lotniska. Podczas wykonywania manewru lądowania nastąpił poślizg na mokrej trawie i zaczepienie końcówką skrzydła o ziemię, a w konsekwencji obrót szybowca, tzw. „cyrkiel”, co spowodowało wyłamanie końcówki lewego skrzydła, uszkodzenie płozy ogonowej i końcówki listwy kilowej.
3. Przyczyna wypadku:
W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:
- Zbyt wczesne wykonanie przez instruktora zakrętu do lądowania z wiatrem, po awaryjnym wyczepieniu liny wyciągarkowej.
- Nieumiejętne działania instruktora przy podchodzeniu do awaryjnego lądowania z tylnym wiatrem i nadmiarem wysokości.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku były porywy wiatru.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Działania oraz zalecenia profilaktyczne podjęte przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Zaleca się, aby powyższe zdarzenie lotnicze zostało dodatkowo uwzględnione podczas weryfikacji instruktora w trakcie prowadzenia w aeroklubie lotów metodycznych z instruktorami.
5.2. Przypomina się o realizacji zalecenia nr 5.5., zawartego w komunikacie nr 140 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2008 r. w sprawie zdarzenia lotniczego nr 332/07 (komunikat dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego).
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński