Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 82
Wersja aktualna od 2009-05-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 4 poz. 82
Wersja aktualna od 2009-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 stycznia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 136/03

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 sierpnia 2003 r. na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2B, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „Szkolenie - o2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Na lotnisku aeroklubu odbywały się loty szkolne i treningowe na szybowcach ze startem za samolotem. Ze względów organizacyjnych na lewym skraju niewykoszonego fragmentu lotniska, porośniętego chwastami (o wysokości 40-60cm), rozłożono drugi start na kierunku 320°. Przed startem do kolejnego lotu „laszującego” na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2B, z uwagi na chwilową zmianę kierunku wiatru, kierownik lotów polecił pilotowi samolotu holującego zmienić kierunek naprężenia liny holowniczej na 360°. W trakcie startu, w końcowej fazie rozbiegu (około 200m od początku rozbiegu), tuż po oderwaniu się zespołu od ziemi, samolot holujący zmienił kierunek lotu o około 20° w prawo. Doprowadziło to do zaczepienia prawym skrzydłem szybowca o roślinność, wskutek czego szybowiec gwałtownie utracił kierunek lotu. Pilot szybowca wyczepił szybowiec, który wykonał niekontrolowany obrót wokół osi pionowej o około 200°i uderzył w ziemię. Pilot szybowca nie odniósł żadnych obrażeń, a szybowiec został poważnie uszkodzony. Pilot samolotu holującego przerwał start i zatrzymał się w granicach użytkowej części lotniska.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- utrata kierunku podczas rozbiegu przez samolot holujący;

- zaczepienie skrzydłem szybowca o zbyt wysoką roślinność, pokrywającą powierzchnię roboczą lotniska, w czasie korekty kierunku rozbiegu przez pilota szybowca.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:

- wysoka roślinność pokrywająca roboczą część lotniska;

- niewłaściwy wybór miejsca startu (zbyt blisko niewykoszonej części lotniska);

- pośpiech wynikający z chęci jak najszybszego wykonania planowanych lotów.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Zarządzający lotniskami użytku niepublicznego przeanalizują zgodność procedury utrzymania pola naziemnego ruchu lotniczego z treścią §15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz. U. Nr 122, poz. 1273, z późn. zm.). W przypadku niedokładnych, zbyt lakonicznych sformułowań lub gdy są one pominięte, należy uzupełnić procedury o właściwe zapisy do 31 marca 2009 r.

5.2. Organizatorom szkolenia lotniczego oraz kierującym lotami szkolnymi przypomina się o odpowiedzialności za organizację lotów, wynikającą z przepisów JAR -FCL.

5.3. Dowódcom załóg samolotów w zespole samolot-szybowiec (szybowce) przypomina się o odpowiedzialności wynikającej z obowiązków dowódcy zespołu, określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 262, poz. 2609).

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00