Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-03-26
Wersja aktualna od 2009-03-26
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 189/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 kwietnia 2008 r., na spadochronie Falcon 300, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 31, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1000m, z samoczynnym otwarciem czaszy głównej spadochronu. Po poprawnym oddzieleniu się od samolotu, nastąpiło otwarcie czaszy głównej. W trakcie procesu otwarcia, linki czaszy skręciły się o 360° stopni, a po chwili odkręciły. Uczeń-skoczek odblokował linki sterownicze, wykonał zakręt o około 180° i rozpoczął opadanie w kierunku południowo-zachodnim. Po minięciu lotniska i osiągnięciu jego południowego skraju, na wysokości około 600m, wykonał zakręt i rozpoczął lot w kierunku północnej krawędzi lotniska. Od wysokości około 100m, według oceny instruktora, skoczek wykonywał lot ze ściągniętymi na 80% linkami sterowniczymi. Gdy przelatywał nad startem spadochronowym, położonym na północnej części lotniska, instruktor widząc, że uczeń-skoczek może wylądować poza lotniskiem, wydał mu polecenie „lewy kołek”, a następnie „skręcaj”. Uczeń nie zareagował na wydane polecenia. Na wysokości około 15m lekko skręcił w prawo, a po chwili całkowicie zwolnił uchwyty sterownicze. W locie, z pełną prędkością spadochronu, zderzył się z ogrodzeniem poza częścią użytkową lotniska, doznając poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były: błąd w technice skoku, polegający na niewłaściwej ocenie toru lotu spadochronu i brak reakcji ucznia-skoczka na polecenia instruktora, nakazujące wykonanie zakrętu w celu wylądowania na lotnisku.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego był brak praktycznego doświadczenia spadochronowego ucznia-skoczka, wykonującego pierwszy skok w życiu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński