Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-03-26
Wersja aktualna od 2009-03-26
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 355/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 sierpnia 2007 r. na szybowcu SZD-50-3A Puchacz, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 16 oraz instruktora-pilota, lat 39, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupach przyczynowych „Brak kwalifikacji - H2”,
„Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
W trakcie wykonywania lotu sprawdzającego, przed dopuszczeniem do lotów samodzielnych, podczas imitacji sytuacji niebezpiecznych, na wysokości około 120m uczeń-pilot wyczepił linę wyciągarki. Uczeń-pilot wykonał pełny zakręt nad miejscem wy-czepienia. W momencie, kiedy uczeń rozpoczął wykonywanie drugiego zakrętu, bez koncepcji prawidłowego rozwiązania zaistniałej sytuacji, instruktor przejął sterowanie i postanowił lądować na pasie lotniska. W końcowej fazie dobiegu nastąpiło wytoczenie się szybowca poza użytkowany pas lądowania i zaczepienie końcówką skrzydła o kępę trawy oraz gwałtowne wyhamowanie z obrotem o 180 stopni. W wyniku zdarzenia, uszkodzeniu uległo skrzydło szybowca. Załoga nie odniosła żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- nieprawidłowa reakcja ucznia-pilota na zaistniałą niebezpieczną sytuację w wyniku czego, instruktor był zmuszony przejąć stery i wykonać przymusowe lądowanie;
- przyziemienie szybowca na znacznej prędkości przez instruktora-egzaminatora i następnie wtoczenie się na niewykoszoną część lotniska, które doprowadziło do asymetrycznego hamowania i gwałtownego obrotu szybowca wokół osi pionowej.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. PKBWL zaproponowała, aby nadzorujący szkolenie lotnicze wyznaczali instruktorów, aktualnie i systematycznie wykonujących loty na szybowcach używanych do szkolenia, na egzaminatorów.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Szef Wyszkolenia Aeroklubu Regionalnego w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Personelu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego - dokonać analizy zakresu czynności wynikających z uprawnień instruktora.
5.2. Przypomina się organizatorom szkolenia szybowcowego oraz instruktorom o możliwości zapoznania się z komunikatami Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie zdarzeń lotniczych na szybowcach, zamieszczonych na stronie internetowej ULC w zakładce Bezpieczeństwo.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński