Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-03-26
Wersja aktualna od 2009-03-26
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 137
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 17 grudnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 108/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 maja 2006 r., na samolocie An-2R, pilotowanym przez pilota samolotowego zawodowego, lat 34, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Poważna awaria silnika -T1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Samolot rolniczy An-2R wystartował do lotu z lądowiska, w celu wykonania zabiegu agrolotniczego. W trakcie wznoszenia nastąpiło przerwanie pracy silnika. Pilot pochylił nos samolotu, w celu zachowania niezbędnej prędkości do lotu szybowego, a następnie wychylił klapy do lądowania. Samolot wylądował łagodnie na drzewach brzozowych, które pochłonęły energię upadku. Po przyziemieniu, załoga opuściła samolot o własnych siłach, odnosząc tylko nieznaczne obrażenia, natomiast samolot zapalił się i całkowicie spłonął.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że prawdopodobną przyczyną wypadku lotniczego było rozszczelnienie systemu paliwowego w obrębie przedziału agregatów silnika, co doprowadziło do wyłączenia się silnika, a wyciek paliwa do przedziału silnika spowodował pożar.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Przestrzegać prawidłowości dokonywania wpisów o liczbie wykonanych lotów w dokumentacji statków powietrznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński