Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 2 poz. 55
Wersja aktualna od 2009-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 2 poz. 55
Wersja aktualna od 2009-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 130
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 grudnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 241/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 sierpnia 2006 r. na samolocie Cessna 150M, pilotowanym przez pilota-instruktora, lat 59, oraz ucznia-pilota, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Poważna awaria silnika -T1”

oraz do kategorii: „Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „Obsługa techniczna - O10”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot wykonywał lot szkolny po kręgu z uczniem-pilotem. Po wykonaniu trzeciego zakrętu, uczeń-pilot zmniejszył obroty i wypuścił klapy na 10°. Wykonywał lot ślizgowy do czwartego zakrętu do wysokości około 300m. Po wykonaniu czwartego zakrętu cały czas utrzymywał lot ślizgowy na „ujętych” obrotach z prędkością około 130km/h. Aby zachować właściwą ścieżkę schodzenia postanowił zwiększyć obroty i popchnął dźwignię mocy, ale obroty nie wzrosły. Wtedy sterowanie przejął instruktor-pilot i utrzymując prędkość 130km/h starał się dolecieć do pasa. Polecił uczniowi-pilotowi schować klapy i zameldować, że „silnik zgasł”. W rzeczywistości śmigło obracało się na małych obrotach i nie było słychać żadnych innych symptomów usterki. Próby uruchomienia silnika nie dały efektów. Kiedy instruktor ocenił, że nie doleci do trawiastej części wybiegu pasa, polecił uczniowi wyłączenie iskrowników i akumulatora, a sam zamknął kran paliwa i wyciągnął dźwignię składu mieszanki. Samolot przyziemił na dużym kącie na nieużytkowej części lotniska. Na dobiegu samolot zaczepił prawym skrzydłem o krzaki, co doprowadziło do postawienia samolotu „na nos” pod kątem około 70°, co spowodowało, m.in. urwanie (ułamanie) gaźnika, który przemieścił się do tyłu. Następnie samolot opadł na podwozie główne i zatrzymał się. Załoga nie odniosła obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była usterka arensa sterowania mocą, co doprowadziło do utraty możliwości sterowania mocą silnika i wymusiło awaryjne lądowanie w terenie uniemożliwiającym bezpieczne lądowanie.

Okolicznością sprzyjającą było zbyt pobieżne wykonywanie przeglądów okresowych sterowania silnikiem, co nie pozwoliło na wcześniejsze wykrycie usterki.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Urząd Lotnictwa Cywilnego, opierając się na materiałach związanych z badanym wypadkiem - rozważyć wydanie biuletynu eksploatacyjnego dotyczącego okresowego sprawdzania arensów sterowania silnikiem.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Użytkownicy, właściciele, organizacje zarządzające ciągłą zdatnością do lotu oraz organizacje obsługowe - podczas wykonywania przeglądów poziomu 50FH należy ściśle przestrzegać postanowień i wskazówek zawartych w Instrukcjach Obsługi Technicznej samolotów serii Cessna 150. Ponadto należy zapoznać się z biuletynem serwisowym nr SB95-2 wydanym przez firmę Teledyne ContinentalR Aircraft Engine, dotyczącym m.in. kontroli układów sterowania silnikiem.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00