Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-02-10
Wersja aktualna od 2009-02-10
obowiązujący
OGŁOSZENIE NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 stycznia 2009 r.
w sprawie taryfy opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Wrocław S.A.
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) ogłasza się taryfę opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Wrocław S.A., stanowiącą załącznik do ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2006r.Nr 104,poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558 oraz z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901 i Nr 177, poz. 1095 oraz Nr 180, poz. 1113.
Załącznik do Ogłoszenia Nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 22 stycznia 2009 r. (poz. 50)
Taryfa opłat lotniskowych ważna od 31 grudnia 2008 w Porcie Lotniczym Wrocław im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu
1. DEFINICJE
Dla celów niniejszej taryfy wprowadza się następujące definicje użytych w niej pojęć:
1.1 PLW S.A. - Port Lotniczy Wrocław Spółka Akcyjna, adres: 54-530 Wrocław, ul. Skarżyńskie-go36;
1.2 użytkownik statku powietrznego - właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych;
1.3 maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa startowa statku powietrznego będąca wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub innym równorzędnym dokumencie;
1.4 pasażer - osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem jego załogi;
1.5 pasażer w tranzycie - pasażer, który przyleciał na lotnisko i nie opuszczając statku powietrznego, kontynuuje podróż tym samym statkiem powietrznym;
1.6 połączenie regularne - połączenie lotnicze, w którym w każdym locie miejsca w statkach powietrznych przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów;
1.7 lot czarterowy - lot dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w którym przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego;
1.8 lot szkolny - lot wykonywany przez kandydatów na członków personelu lotniczego lub przez członków personelu lotniczego w celu nabycia określonych kwalifikacji lotniczych;
1.9 przewoźnik generujący duży ruch - przewoźnik operujący w PLW S.A., obsługujący połączenia regularne w ruchu międzynarodowym, generujące co najmniej „n” x 4 250 odlatujących pasażerów rocznie każde (gdzie „n” jest liczbą startów w tygodniu);
1.10 nowe połączenie - połączenie regularne do portu nieobsługiwanego przez żadnego przewoźnika operującego w PLW S.A., w okresie dwóch lat poprzedzających planowane uruchomienie połączenia;
1.11 operacje w czasie wskazanym przez PLW S.A. - operacje wykonywane w ramach połączeń regularnych i czarterowych, w których przewoźnik dostosował swój rozkład lotów zgodnie z sugestiami PLW S.A., jeżeli takie sugestie zostały przez PLW S.A. zgłoszone.
2. POSTANOWIENIA OGÓLNE
2.1 Opłaty objęte taryfą dokonywane są na rzecz PLW S.A. przez użytkownika statku powietrznego korzystającego z usług świadczonych przez PLW S.A. W przypadku trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego, opłatami będzie obciążony właściciel statku.
2.2 Skorzystanie z usług PLW S.A. jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy.
2.3 Opłaty składają się z:
a) opłat standardowych, w których skład wchodzą:
- opłata za lądowanie obejmująca również start statku powietrznego,
- opłata za postój statku powietrznego,
- opłata za pasażera odlatującego,
b) opłat dodatkowych.
2.4 Opłaty za usługi dodatkowe, nieujęte w niniejszej taryfie, a świadczone na wniosek użytkownika statku powietrznego, muszą być uzgodnione z PLW S.A. oddzielnie, przed wykonaniem usługi.
2.5 Stawki opłat podane w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
2.6 Stawki opłat są określone w złotych polskich (PLN).
3. OPŁATY STANDARDOWE
a) Opłata za lądowanie statku powietrznego
LĄDOWANIE STATKU POWIETRZNEGO | Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) | STAWKA [PLN] |
ruch krajowy i międzynarodowy | do 3 ton | 80 |
powyżej 3 do 10t | 275 | |
powyżej 10 do 30t | 600 | |
powyżej 30 do 50 t | 975 | |
powyżej 50 do100 t | 1 560 | |
powyżej 100 do 150t | 2 500 | |
powyżej 150t | 5 000 |
Dla śmigłowców opłata za lądowanie wynosi 50 % stawki określonej w powyższej tabeli.
b) Opłata za postój statku powietrznego
OPŁATA POSTOJOWA (za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej (MTOW)) | STAWKA [PLN] |
pierwsze 4 godziny postoju | 0 |
każde rozpoczęte 24 godziny | 6 |
c) Opłata za pasażera odlatującego
PASAŻER | STAWKA [PLN] |
ruch krajowy | 27 |
ruch międzynarodowy | 32 |
4. OPŁATY DODATKOWE
d) Usuwanie zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych. Opłaty pobiera się za usuwanie z nawierzchni lotniskowych zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkowników lotniska w następującej wysokości za każde rozpoczęte 10 m2:
RODZAJ OPŁATY | STAWKA (PLN) |
usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów | 2 000 |
usunięcie innych zanieczyszczeń | 1 000 |
e) Dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie postoju. Opłaty pobiera się za niestandardowe usługi zabezpieczenia statku powietrznego podczas postoju w porcie lotniczym:
RODZAJ OPŁATY | STAWKA (PLN) |
ochrona statku powietrznego przez wyznaczonego strażnika, za każdą rozpoczętą godzinę pracy każdego strażnika | 150 |
specjalne oświetlenie stanowiska postojowego, za każdą rozpoczętą dobę za 1 punkt świetlny | 50 |
wygrodzenie stanowiska postojowego | 500 |
f) Zabezpieczenie przez Lotniskową straż Pożarną tankowania/roztankowania statku powietrznego w czasie wchodzenia/ wychodzenia lub przebywania pasażerów na pokładzie -100 PLN za operację.
5. ZNIŻKI WRAZ Z ICH WYSOKOSCIĄ ORAZ ZASADAMI STOSOWANIA
a) Zniżki od opłat za lądowanie, wyrażone, jako odsetek opłaty określonej w punkcie 3:
- na nowe połączenie - 50% przez okres pół roku;
- w połączeniach regularnych na małych dystansach (do 500 km) - 30%;
- w połączeniach regularnych wykonywanych przynajmniej 6 razy w tygodniu - 5% (rejsy wykonywane w zbliżonych godzinach - różnica do dwóch godzin - traktowane są łącznie);
- za operacje w czasie wskazanym przez PLW S.A. - 10%;
- dla czarterów w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) - 30%.
W razie możliwości uzyskania kilku zniżek z różnych tytułów, uzyskane zniżki sumuje się.
b) Obniżona opłata pasażerska dla przewoźników generujących duży ruch:
- w przypadku połączeń regularnych w ruchu międzynarodowym, obsługiwanych przez jednego przewoźnika, generujących co najmniej „n” x 4 250 odlatujących pasażerów rocznie każde (gdzie „n” jest liczbą startów w tygodniu), liczbę pasażerów odlatujących, obsłużonych przez jednego przewoźnika, sumuje się i stosuje dla niej obniżoną opłatę pasażerską wg następującej tabeli:
Liczba odlatujących pasażerów obsłużonych w ciągu 12 miesięcy | STAWKA (PLN) |
10 000-50 000 | 24 |
50 001 -100 000 | 20 |
100 001 -200 000 | 10 |
200 001 -300 000 | 8 |
300 001 -400 000 | 7 |
ponad 400 000 | 5 |
- obniżona opłata pasażerska stosowana jest na podstawie początkowej deklaracji przewoźnika co do planowanej wielkości ruchu upoważniającej do tej zniżki. Zniżka weryfikowana jest po upływie roku w oparciu o rzeczywistą wielkość wygenerowanego ruchu;
Uwaga: Tabela obniżonych opłat pasażerskich zawarta w punkcie b) nie może być stosowana łącznie ze zniżkami z punktu a).
c) Dla statków powietrznych w lotach szkolnych udziela się zniżki na opłatę za lądowanie do 80% od stawek określonych w punkcie 3.
6. ZWOLNIENIA Z OPŁAT
Zwolnione z opłat niniejszej taryfy są:
a) Loty polskich państwowych statków powietrznych związane z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem.
b) Loty statków powietrznych wykonujących loty w celu obrony przed skutkami klęsk żywiołowych oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba, że loty te wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
c) Loty statków powietrznych wykonujących kontrole naziemnych urządzeń nawigacyjnych.
d) Pasażerowie w tranzycie.
e) Dzieci do lat 2, nieuprawnione do zajmowania miejsca pasażerskiego w samolocie.