Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 1 poz. 15
Wersja aktualna od 2009-01-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 1 poz. 15
Wersja aktualna od 2009-01-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 55
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 165/04

Wypadek lotniczy, na szybowcu Jantar Standard-3, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 58, który wydarzył się w dniu 20 lipca 2004 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy operacyjne - H3”.

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/165-04/275/06)

Pilot wykonywał lot do lotniska w ramach zawodów szybowcowych. W trakcie lotu na wysokości ok. 400 m nastąpił zanik noszeń. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z uwagi na usytuowanie wybranego pola przygodnego lądowania, zejście oraz lądowanie wykonane zostało „z wiatrem” na polu o niewystarczającej długości do wykonania bezpiecznego lądowania. Po przyziemieniu i kilkudziesięciometrowym dobiegu, lewe skrzydło szybowca zetknęło się z nawierzchnią. W wyniku tego szybowiec wykonał gwałtowny zakręt w lewo, zmieniając kierunek dobiegu o 180°. Szybowiec zatrzymał się w odległości 60 m od granic pola przygodnego lądowania. Powstałe przeciążenia podczas gwałtownej zmiany kierunku spowodowały uszkodzenie szybowca. Pilot nie doznał obrażeń.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego była zbyt późno podjęta decyzja o lądowaniu w terenie przygodnym w czasie dolotu do lotniska, co utrudniło prawidłowy wybór miejsca lądowania.

Okolicznością sprzyjającą był udział pilota w rywalizacji sportowej i chęć utrzymania wysokiej pozycji w klasyfikacji zawodów.

3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

IWL - wybór pola lądowania awaryjnego oraz lądowanie „z wiatrem”.

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Okoliczności wypadku przedstawić pilotom szybowcowym na odprawach przed zawodami szybowcowymi.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00