Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 1 poz. 12
Wersja aktualna od 2009-01-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 1 poz. 12
Wersja aktualna od 2009-01-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 52
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 97/03

Wypadek lotniczy na motoszybowcu SZD-45A Ogar, pilotowanym przez mężczyznę, lat 20, który wydarzył się w dniu 12 lipca 2003 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”

oraz do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „uszkodzenie konstrukcji -T5”

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8222/097-03/221/06)

Przed startem pilot sprawdził ręcznie prawidłowość zamknięcia owiewki z lewej strony, a z prawej strony sprawdził tylko wzrokowo. Po dokołowaniu motoszybowcem do początku pasa startowego zamek po prawej stronie kadłuba prawdopodobnie odblokował się. Podczas startu motoszybowcem Ogar, na wysokości ok. 1 m nastąpiło samoczynne otwarcie się owiewki kabiny, a następnie w wyniku naporu powietrza zerwanie jej mocowań. Przemieszczająca się owiewka uderzyła w śmigło, uszkadzając je. Następnie rama owiewki kabiny z częścią pozostałego oszklenia, wbiła się w statecznik poziomy motoszybowca. Pilot nie słyszał kilkakrotnego polecenia kierownika lotów nakazującego lądowanie na wprost. Po nabraniu ok. 30 m wysokości pilot wykonał odchylenie w prawo, a następnie zakręt w kierunku odwrotnym do kierunku startu i bezpiecznie wylądował z wiatrem. Po zatrzymaniu motoszybowca wyłączył silnik. W motoszybowcu uległy uszkodzeniu następujące elementy konstrukcji: osłona kabiny motoszybowca, jedna końcówka śmigła oraz statecznik poziomy (lewa i prawa strona). Pilot nie odniósł obrażeń.

2. Przyczyną wypadku było:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

- niewystarczające sprawdzenie zablokowania zamka owiewki kabiny przed startem.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Omówić okoliczności wypadku w analizie stanu bezpieczeństwa lotów.

4.2. Właściciele, użytkownicy, mechanicy, piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - wykonać przegląd zamków blokujących zamknięcie owiewki kabiny pod kątem występowania luzów i samoczynnego odblokowywania się.

4.3. Piloci motoszybowca SZD-45A Ogar - przed każdorazowym startem dokonywać ręcznego sprawdzenia prawidłowego zamknięcia obydwu zamków owiewki kabiny.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00