Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 1 poz. 2
Wersja aktualna od 2009-01-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 1 poz. 2
Wersja aktualna od 2009-01-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 42
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lipca 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 164/04

Wypadek lotniczy na szybowcu SZD-51-1 „Junior", który wydarzył się w dniu 20 lipca 2004 r. pilotowanym przez pilota szybowcowego, mężczyznę lat 17, klasyfikuję do kategorii:

Nieustalone (N).

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. akt, ULC-BL/8122/164-04/313/06)

Pilot szybowcowy, wykonujący lot w ramach XIII Krajowych Zawodów Szybowcowych o Puchar Prezydenta Miasta Ostrowa Wlkp., utracił noszenia. W wyniku tego pilot, znajdując się na wysokości 500 m, podjął decyzję o przymusowym lądowaniu w terenie przygodnym. Podejście do lądowania odbyło się pod wiatr. Lądowanie szybowca nastąpiło na zaoranym podłożu z dobiegiem ok. 15 m. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

Po przetransportowaniu szybowca do macierzystego aeroklubu stwierdzono dwustronne pęknięcie kadłuba po 25 cm długości w odległości ok. 1 m od przejścia kadłuba w statecznik pionowy.

Decyzja o lądowaniu w przygodnym terenie została wymuszona zanikiem noszeń, jak również wiatrem o prędkości ok. 25 km/h, co nie dawało szans na dolot do lotniska. Wybór pola do przygodnego lądowania był właściwy. Procedury wymagane do lądowania zostały wykonane prawidłowo. Z uwagi na miękkie podłoże, wystąpiły znaczne przeciążenia konstrukcji, wywołane hamowaniem podczas dobiegu szybowca. Na powstałe warunki pilot nie miał wpływu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego było wtoczenie się szybowca w trakcie dobiegu na miękkie podłoże, co spowodowało gwałtowne zmniejszenie prędkości, a w konsekwencji przeciążenie konstrukcji i uszkodzenie szybowca.

Okolicznością sprzyjającą był brak możliwości fizycznej oceny stanu podłoża pola wybranego do lądowania przez pilota.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Nie sformułowano zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00