Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-30
Wersja aktualna od 2008-12-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 125
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 listopada 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 246/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 czerwca 2007 r., na szybowcu SZD-36A Cobra 15, pilotowanym przez pilot szybowcowego, lat 26, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”
oraz do kategorii: „Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowca wykonywał przelot treningowy po trasie. Podczas powrotu na lotnisko, nastąpił zanik noszeń termicznych. Na wysokości około 600m, nie mając pewności co do możliwości dolotu do lotniska, pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Zgłosił przez radio zamiar lądowania na polu, a następnie zaczął wybierać pole do lądowania. Po wyborze miejsca, pilot wykonał krąg do lądowania i będąc na kierunku lądowania, pod słońce, w ostatniej chwili zauważył linię niskiego napięcia. W celu uniknięcia zderzenia, zwiększył wysokość, tym samym tracąc prędkość. Podczas dolotu do wybranego pola na bardzo małej wysokości, przy granicznej małej prędkości, na skutek bocznego podmuchu wiatru, szybowiec prawym skrzydłem zahaczył o uprawę jęczmienia. Wykonał „cyrkiel” i zapadł się w zboże, co gwałtownie wyhamowało szybowiec i doprowadziło do poważnych uszkodzeń kadłuba. Pilot nie odniósł obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa obserwacja kierunku podejścia, niezauważenie przez pilota linii niskiego napięcia i konieczność „przeskoczenia” jej w trakcie podejścia do lądowania.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było zahaczenie prawym skrzydłem o wysoką uprawę, tym samym niesymetryczne obciążenie konstrukcji szybowca podczas lądowania w terenie przygodnym.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL.
PKBWL nie zaproponowała żadnych zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński