Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 14 poz. 221
Wersja aktualna od 2008-12-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 14 poz. 221
Wersja aktualna od 2008-12-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 122
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 listopada 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 333/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył w dniu 4 sierpnia 2007 r., na szybowcu SZD-48-1 Jantar Std 2, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 61, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot szybowcowy wykonywał lot podczas Szybowcowych Mistrzostw Polski. W czwartej godzinie lotu, na wysokości drugiego punktu zwrotnego, pilot zauważył pogarszające się warunki meteorologiczne. Postanowił wracać na lotnisko startu, po czym rozpoczął krążenie, celem naboru wysokości. Lot ten nie doprowadził do wzrostu wysokości, w związku z tym pilot postanowił lądować w terenie przygodnym. Jako miejsce lądowania wybrał zaorane i zabronowane pole. Na wysokości około 150m nad ziemią zaczął budować podejście do lądowania, będąc około 15-20m nad ziemią zauważył, że stojący do tej pory ciągnik rolniczy ruszył w kierunku ścieżki podejścia szybowca do lądowania. Pilot poderwał szybowiec, przeleciał nad ciągnikiem i rozpoczął lądowanie na następnym polu, porośniętym owsem. Szybowiec przyziemił tuż za granicą pola. W czasie dobiegu uszkodził kadłub, uderzając jego przednią częścią w niewidoczny z powietrza kamień. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, podczas badania zdarzenia ustaliła m.in.:

- pilot nie poddał się obowiązkowym badaniom lekarskim po uczestniczeniu w wypadku lotniczym 30 kwietnia 2007 r., w związku z tym jego orzeczenie lotniczo-lekarskie utraciło ważność;

- wybór pola przygodnego lądowania i jego wykonanie było prawidłowe, a zderzenie szybowca z kamieniem po przyziemieniu miało charakter losowy.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było zderzenie szybowca podczas lądowania w terenie przygodnym, z niewidocznym z powietrza kamieniem.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Przeprowadzenie szerokiej akcji informacyjnej upowszechniającej znajomość obowiązujących przepisów dotyczących ważności badań lotniczo-lekarskich, w tym szczególnie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2003 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1829).

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00