Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-30
Wersja aktualna od 2008-12-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 120
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 listopada 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 171/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 kwietnia 2008 r. na Balonie Thunder AX-9 140S2, pilotowanym przez pilota balonowego, lat 35, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał lot balonem, na ogrzane powietrze, z trzema pasażerami w koszu. Po około 20 minutach od startu z lotniska aeroklubowego, rozpoczął podchodzenie do lądowania na wybranym polu. Podczas zniżania, pilot obserwował przebiegającą równolegle do toru lotu, linię średniego napięcia, która, według obserwacji pilota, skręcała w prawo, nie kolidując z torem lotu balonu. W końcowej fazie podejścia, pilot i pasażerowie zauważyli, że prostopadle do toru lotu, w odległości około 10m od kosza, przebiegają przewody linii energetycznej. Pilot wydał polecenie pasażerom by schowali się w koszu i wraz z jednym z pasażerów (uczniem-pilotem balonowym) zakręcili zawory butli z propanem. Nastąpiło zderzenie balonu z przewodami, doszło do zwarcia i przepalenia jednej z czterech stalowych lin nośnych. W zaistniałej sytuacji pilot zdecydował otworzyć klapę spadochronową i balon bezpiecznie przyziemił w odległości około 80m od zerwanej linii. Po opróżnieniu powłoki balonu, pasażerowie opuścili kosz. Jeden z pasażerów powiadomił telefonicznie pogotowie energetyczne o zerwaniu linii i poprosił o wyłączenie jej z eksploatacji.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było zbyt późne zauważenie przez pilota linii elektrycznej, przebiegającej w poprzek toru lotu balonu.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia lotniczego było:
- pofalowanie terenu, utrudniające zauważenie przewodów na tle ziemi;
- usytuowanie podtrzymującego linię słupa po lewej stronie toru lotu, między wysokimi drzewami.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Po zakończeniu badania, PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński