Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 14 poz. 219
Wersja aktualna od 2008-12-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 14 poz. 219
Wersja aktualna od 2008-12-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 120
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 5 listopada 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 171/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 kwietnia 2008 r. na Balonie Thunder AX-9 140S2, pilotowanym przez pilota balonowego, lat 35, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał lot balonem, na ogrzane powietrze, z trzema pasażerami w koszu. Po około 20 minutach od startu z lotniska aeroklubowego, rozpoczął podchodzenie do lądowania na wybranym polu. Podczas zniżania, pilot obserwował przebiegającą równolegle do toru lotu, linię średniego napięcia, która, według obserwacji pilota, skręcała w prawo, nie kolidując z torem lotu balonu. W końcowej fazie podejścia, pilot i pasażerowie zauważyli, że prostopadle do toru lotu, w odległości około 10m od kosza, przebiegają przewody linii energetycznej. Pilot wydał polecenie pasażerom by schowali się w koszu i wraz z jednym z pasażerów (uczniem-pilotem balonowym) zakręcili zawory butli z propanem. Nastąpiło zderzenie balonu z przewodami, doszło do zwarcia i przepalenia jednej z czterech stalowych lin nośnych. W zaistniałej sytuacji pilot zdecydował otworzyć klapę spadochronową i balon bezpiecznie przyziemił w odległości około 80m od zerwanej linii. Po opróżnieniu powłoki balonu, pasażerowie opuścili kosz. Jeden z pasażerów powiadomił telefonicznie pogotowie energetyczne o zerwaniu linii i poprosił o wyłączenie jej z eksploatacji.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było zbyt późne zauważenie przez pilota linii elektrycznej, przebiegającej w poprzek toru lotu balonu.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia lotniczego było:

- pofalowanie terenu, utrudniające zauważenie przewodów na tle ziemi;

- usytuowanie podtrzymującego linię słupa po lewej stronie toru lotu, między wysokimi drzewami.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Po zakończeniu badania, PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00