Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 14 poz. 216
Wersja aktualna od 2008-12-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 14 poz. 216
Wersja aktualna od 2008-12-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 117
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 5 listopada 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 233/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 sierpnia 2006 r. na lotni Atlas18 pilotowanej przez ucznia-pilota, lat 30, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”

w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Podczas startu za wyciągarką, lotnia sterowana przez ucznia-pilota zaczęła przechylać się w lewą stronę. Przechył był początkowo niewielki i mógł być spowodowany niesymetrycznym ułożeniem ciała w stosunku do lotni lub podmuchem wiatru. Na komendę instruktora, wydaną przez radio „kierunek, popraw”, uczeń-pilot próbował skorygować tor lotu lotni, krótkotrwałym wychyleniem ciała w stosunku do lotni. Lotnia nadal skręcała w lewo, wówczas uczeń-pilot utratę kierunku próbował korygować wychyleniem prawej nogi w prawo, a nie całym ciałem. W trakcie próby korygowania zakrętu, uczeń-pilot prawdopodobnie wypchnął sterownicę lotni do przodu, co spowodowało utratę prędkości, przeciągnięcie aerodynamiczne lotni i bardzo gwałtowne pogłębienie zakrętu w lewo. Pomimo zaprzestania ciągu liny przez instruktora, operującego wyciągarką, ponawianych komend instruktora „kierunek, popraw, ściągnij”, uczeń-pilot nie zareagował. Lotnia, będąca w stromym opadaniu, zderzyła się z ziemią. W wyniku doznanych obrażeń, uczeń-pilot poniósł śmierć na miejscu.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła następujące przyczyny wypadku lotniczego:

3.1. brak reakcji ucznia-pilota na przechylenie lotni podczas wynoszenia na holu spowodowane lekko niesymetrycznym ułożeniem ciała lub podmuchem wiatru;

3.2. doprowadzenie do przeciągnięcia w wyniku, którego lotnia gwałtownie pogłębiła zakręt i utraciła sterowność.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Organizator szkolenia wprowadzi zmiany powodujące właściwy nadzór nad prowadzoną działalnością.

4.2. W świadectwie kwalifikacji instruktora, zgodnie z pkt 2.5.1.1 załącznika Nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr. 165 poz. 1603 z późn. zm.) wpisać ograniczenie do wykonywania lotów jedynie bez łączności radiowej.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Użytkownikom lotni, paralotni przypomina się o zakazie prowadzania łączności radiowej w zakresie częstotliwościach lotniczych bez odpowiednich uprawnień tj. co najmniej ograniczonego świadectwa radiotelefonisty.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00