WYTYCZNE NR 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 grudnia 2008 r.
w sprawie wprowadzenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem przez podmioty prowadzące działalność lotniczą w zakresie przewozu osób, towarów i poczty
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późń. zm.1)) w związku z poprawką 30 do części I Załącznika 6 oraz poprawką 11 do części III Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Podmioty prowadzące działalność lotniczą w zakresie przewozu osób, towarów i poczty przy użyciu samolotów, w zakresie zarządzania bezpieczeństwem stosują się do przepisu OPS 1.037 rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 859/2008 z dnia 20 sierpnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w odniesieniu do wspólnych wymagań technicznych i procedur administracyjnych, mających zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego.
§ 2. Podmioty prowadzące działalność lotniczą w zakresie przewozu osób, towarów i poczty przy użyciu śmigłowców, w zakresie zarządzania bezpieczeństwem stosują się do przepisu 3.037 zawartego w JAR-OPS 3 „Zarobkowy przewóz lotniczy (śmigłowce)” wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym (Dz. U. Nr 224, poz. 2282), wydanym na podstawie na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§ 3. 1. Podmioty, o których mowa w § 1 i 2, mogą wprowadzić w oparciu o „Podręcznik zarządzania bezpieczeństwem” (ICAO Doc. 9859) System Zarządzania Bezpieczeństwem, który zgodnie z Załącznikiem 6 część I pkt 3.2.4 oraz część III pkt 1.3.4 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, jako minimum:
1) określa zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo;
2) zapewnia wprowadzenie działań naprawczych niezbędnych dla utrzymania akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa;
3) zapewnia ciągłą obserwację i regularne oceny osiągniętego poziomu bezpieczeństwa;
4) jest ukierunkowany na ciągłą poprawę całkowitego poziomu bezpieczeństwa.
2. System Zarządzania Bezpieczeństwem, o którym mowa w ust. 1 nie podlega zatwierdzaniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 4. Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217, Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.Nr97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095 i Nr 180, poz. 1113.
2) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 70, poz. 700 i 701.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00