Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-17
Wersja aktualna od 2008-12-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 116
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 31 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 119/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył w dniu 14 kwietnia 2007 r., na samolocie ultralekkim Eurostar EV-97, pilotowanym przez pilota samolotów ultralekkich, lat 39 oraz ucznia-pilota, lat 56, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot z pasażerem wykonywał lot rekreacyjno-widokowy w grupie trzech samolotów.
Po dolocie do lądowiska, ze względu na nienawiązanie łączności, pilot przekazał pozostałym załogom informację, że dokonał oceny możliwości lądowania. Wykonał manewr do lądowania i będąc „na prostej” wypuścił klapy do pozycji „lądowanie”. Kontynuując podejście, cały czas obserwował znajdującą się po lewej stronie napowietrzną linię energetyczną. W pewnej chwili, na granicy wybranego pola lądowania, pilot dostrzegł przewody linii energetycznej przebiegające poprzecznie do kierunku lotu. Pomimo podjęcia przez pilota próby ominięcia samolot zderzył się z napowietrzną linią energetyczną, a następnie z ziemią i skapotował, ulegając całkowitemu zniszczeniu. Pilot i pasażer, pomimo odniesionych poważnych obrażeń ciała, o własnych siłach opuścili kabinę samolotu.
W trakcie badania wypadku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła m.in.:
- samolot był sprawny i miał ważne świadectwo techniczne;
- dokumentacja techniczna samolotu (Instrukcja użytkowania w locie, Opis techniczny-instrukcja obsługi) była nieaktualna, a książka samolotu prowadzona była niestarannie;
- warunki meteorologiczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było wykonywanie lądowania w terenie przygodnym bez wcześniejszego przeglądu miejsca operowania, co doprowadziło do zderzenia samolotu z napowietrzną linią energetyczną.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Operowanie poza zarejestrowanymi lotniskami i lądowiskami wymaga szczególnego przygotowania, w tym dokładnego zapoznania się z aktualnymi przeszkodami w rejonie planowanego startu/lądowania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński