Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 209
Wersja aktualna od 2008-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 209
Wersja aktualna od 2008-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 115
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 31 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 262/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 lipca 2006 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, pilotowanym przez instruktora-pilota szybowcowego, lat 48 oraz ucznia-pilota, lat 26, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”

oraz do kategorii: „Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „System szkolenia - O2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot wykonał lot sprawdzający ucznia-pilota przed lotami samodzielnymi. Pierwszy lot został oceniony negatywnie i instruktor-pilot podjął decyzję o jego powtórzeniu.

Lot odbywał się poprawnie do momentu szybowania. Uczeń-pilot kontynuował lot z dotychczasowym kątem szybowania, bez elementu wyrównania na nakazanej wysokości 2-3m. Z powodu braku wyrównania, szybowiec przyziemił z prędkością około 80-90 km/h. Spowodowało to dynamiczne uderzenie szybowca przednim kołem w nawierzchnię lotniska, odbicie na wysokość około 3-5 m, zadarcie maski ponad linię horyzontu, po czym przyziemienie na tylną płozę a następnie na koło główne. W tym położeniu szybowiec przemieszczał się do zatrzymania. Załoga opuściła kabinę nie doznając obrażeń; szybowiec został uszkodzony.

Popełniony błąd w technice pilotowania i niewłaściwa ocena wysokości mogła wynikać również z faktu, że lądowanie odbywało się pod słońce. Był to czynnik sprzyjający zaistnieniu zdarzenia, w zakresie błędnego działania ucznia-pilota. Nie może być jednak uznany za czynnik uniemożliwiający prawidłową ocenę sytuacji przez instruktora-pilota.

Według „Wytycznych wieloletnich do działalności szkoleniowej i sportowej szkół/aeroklubów regionalnych” wykonywanie do lotu w takich warunkach stanowi ewidentny błąd metodyczny, w perspektywie wykonania lotów samodzielnych przez ucznia-pilota. W dniu wypadku zachód słońca miał miejsce o godzinie 20.50, a zdarzenie zaistniało o godzinie 20.29.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- błąd w technice pilotowania w etapie podejścia do lądowania, polegający na braku wykonania manewru wyrównania, który doprowadził do silnego uderzenia przednim kółkiem w ziemię;

- nieprawidłowe rozłożenie uwagi przez instruktora-pilota w końcowej fazie lądowania i brak reakcji na niewłaściwe działanie ucznia;

- lądowanie pod oślepiające słońce.

Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

- niewystarczający poziom przygotowania ucznia-pilota do wykonywania lotów, pomimo wykonania liczby lotów znacznie przekraczającej średnią liczbę przewidzianą w Programie Szkolenia Szybowcowego Aeroklubu Polskiego;

- brak utrwalonych nawyków, pomimo wykonania znacznie większej liczby lotów szkolnych;

- szkolenie ucznia-pilota niezgodnie z zaleceniami metodyki szkolenia oraz „Wytycznymi wieloletnimi do działalności szkoleniowej i sportowej szkół/aeroklubów regionalnych”;

- niezgodne z metodyką planowania lotów szkolnych.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Bezwzględnie przestrzegać obowiązku powiadamiania PKBWL o zaistniałych zdarzeniach lotniczych, zgodnie z art.135a ustawy Prawo Lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz.1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz.331).

4.2. W przypadku wznowienia lotów szkolnych przez ucznia-pilota, doszkolenie przeprowadzić według indywidualnego programu, dostosowanego do umiejętności i predyspozycji ucznia-pilota.

4.3. Z uwagi na to, iż wypadek był trzecim zdarzeniem lotniczym (dwa wypadki i jeden poważny incydent) w ciągu roku, zaistniałym w tym Aeroklubie w czasie podstawowego szkolenia szybowcowego, PKBWL sugeruje Urzędowi Lotnictwa Cywilnego przeprowadzenie audytu w tym ośrodku.

4.4. Zapoznać instruktorów z danym zdarzeniem lotniczym, w celu omówienia i dalszego zapobiegania takim sytuacjom.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. W czasie najbliższego audytu/kontroli ośrodka szkolenia, zostanie skontrolowany sposób organizacji podstawowego szkolenia szybowcowego.

5.2. Dyrektorzy, Kierownicy w Instrukcji Szkolenia Ośrodka (FTO/TRTO/CTO) wprowadzić zapis mówiący o tym, że podczas podstawowego szkolenia lotniczego, szczególnie w dniach lotów, kiedy uczniowie-piloci wykonują samodzielne loty - należy wyznaczyć osobę z kierownictwa ośrodka, nadzorującą organizację lotów.

5.3. Kierownicy Szkolenia, Szefowie Wyszkolenia (FTO/TRTO/CTO) sprawdzić czy w Instrukcjach Szkolenia oraz w Programach Szkolenia Lotniczego, znajdują się zapisy określające warunki do wykonywania pierwszych lotów samodzielnych, mając na uwadze w szczególności warunki meteorologiczne. W przypadku niedokładnych, zbyt lakonicznych sformułowań lub gdy są pominięte, należy uzupełnić instrukcje o właściwe zapisy. O realizacji powyższego powiadomić Departament Personelu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 30 marca 2009 r.

5.4. Aeroklub Polski podczas prac nad nowelizacją Instrukcji Wykonywania Lotów Aeroklubu Polskiego, proszę o rozważenie wpisania do ww. Instrukcji obowiązku stałego nadzoru kierownictwa aeroklubów regionalnych nad organizacją i przebiegiem lotów, szczególnie w dniach lotów samodzielnych podczas realizacji podstawowego szkolenia lotniczego.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00